Friday, May 25, 2012

هل علي إثم إذا خالفت رأي الجماعة؟ Adakah dikira berdosa bila saya menyalahi pandangan Jamaah?

عنوان الفتوى:
  هل علي إثم إذا خالفت رأي الجماعة؟
Adakah dikira  berdosa bila saya menyalahi pandangan Jamaah?
  صاحب الفتوى:
  أحمد محمود  من :  مصر
Penanya: Ahmad Mahmod drp Mesir
  الفتوى:
مع شدة الهجوم على الإخوان في مصر في الفترة الحالية أريد توضيحاً حتى يطمئن قلبي: هل أرتكب أثماً إذا صوت مثلا لمرشح الإخوان رغم علمي أن هناك من هو أكفأ منه, وهذا ليس رأي شخصي فقط بل آراء قوى مخلصة أخرى غير جماعتي ****سؤالي لا أقصد به انتخابات الرئاسة وإن كانت من أهداف السؤال بل كل انتخابات أيا كانت حجمها *
إذا تعارض اختيار الأكفأ والأصلح في الانتخابات مثلا مع البيعة لجماعة الإخوان ماذا أفعل؟؟؟؟








  الــــــــــــــــــرد:
Dalam situasi IM diserang dgn begitu dahsyat di Mesir sekarang, saya minta penjelasan utk  menenangkan hati saya: Adakah saya dikira berdosa bila saya memilih calon IM sekalipun saya tahu bahawa di sana ada calon yang lebih layak daripadanya. Ini bukan pendapat peribadi saya sahaja, bahkan ia merupakan pendapat sekelompok mereka yang ikhlas (bukan drp IM). Soalan saya bukan khusus kepada isu pemilihan presiden sahaja, bahkan termasuk juga pemilihan2 yang lain juga.

د:أحمد زايد الأستاذ بجامعة الأزهر الشريف
Fatwa oleh: Dr Ahmad Zayid (Prof Univ Al-Azhar)
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وبعد:       
قضت حكم الله تعالى وسنته أن يد الله تعالى وبركته وتأييده وتوفيقه في الجماعة , قال تعالى: " وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا..." وقال :" وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا..."  فالله تعالى مع الجماعة يسدد أراءها ويقوي عزمها وقد تعلمنا من ديننا أن رأي الفرد مهما كانت عبقريته لا يكون أكثر سدادا من رأي الجماعة, فأدواته في المعرفة واتخاذ القرار أقل بكثير من أدوات الجماعة, وقد افترض الأخ السائل غير هذا المنطق ,وهذا لا شك مخالف لمقتضى العقل والواقع والشرع.
Hukum Allah Ta’ala dan undang-undangNya menyatakan bahawa ‘tangan’ Allah Ta’ala, keberkatan, bantuan dan taufiqNya bersama-sama dengan jamaah. Allah Ta’ala berfirman: “Dan berpeganglah kamu semua dengan tali Allah dan janganlah berpecahbelah”. “Dan jangan kalian berbantah-bantah, nanti kalian akan menemui kekalahan..”. Maka nyatalah bahawa Allah swt bersama-sama jamaah, Allah akan memperbetulkan pandangan jamaah dan akan menperkuatkan keazamannya. Kita telah belajar daripada agama ini bahawa pandangan seorang sekalipun dia seorang yang pintar tidak akan sama seperti pandangan jamaah dari segi kewibawaannya; kerana kemampuan jamaah dalam membuat keputusan jauh lebih hebat daripada yang dimiliki oleh seorang peribadi. Penanya telah mengandaikan suatu yang tidak logic dan ia bertentangan dengan kewarasan akal, reality dan syara’.
 فأدعو الأخ الكريم ألا يفترض في نفسه الصواب والكمال وفي الجماعة الخطأ والنقص, فالزم الجماعة فإنها لن تختار إلا الأكفأ والأصلح , وافتراض العكس خطأ ينفيه الواقع والشرع وبحكم بيعتك ينبغي ألا تخالف الجماعة ما لم تأمر بمعصية, ولأن نجتمع على المرجوح خير وأفضل من أن نتفرق على الراجح, والخلاف شر كله.
Maka saya mengajak al-akh yang bertanya supaya jangan mengandaikan dirinya betul dan sempurna dan jamaah salah dan lemah. Beriltizamlah dengan jamaah kerana jamaah tidak akan memilih selain calon yang terbaik dan berkemampuan. Mengandaikan sesuatu selain itu adalah satu kesilapan dan bertentangan dengan reality, syara’ dan hukum baiah kamu yang meminta kamu tidak menyanggahi pilihan jamaah selagimana ia tidak menyuruh dalam perkara maksiat. Lagipun “bersepakat dalam suatu isu yang hukumnya lemah itu lebih baik daripada berpecah dalam isu yang hukumnya kuat”… kerana berpecah  itu semuanya buruk.

والله أعلم.
Sumber - http://www.manaratweb.com/news.ph

Pandangan Jelas dalam menyokong Morsi ke atas Abul Futoh

Pandangan Jelas dalam menyokong Morsi ke atas Abul Futoh
Selasa 2 Rejab 1433 bersamaan 22 Mei 2012

Muhammad Ahmad Ar-Rashid

Tulisan saya ini agak terlambat disebabkan kesibukan saya membantu Gerakan Dakwah Islah di UAE, semoga Allah mengampuni saya dan semoga ikhwah semua memahami keuzuran saya ini. Sepatutnya saya bersegera menyahut permintaan al-akh Dr Wasfi untuk  memberi pendapat tentang suatu pandangan yang mengatakan bahawa anggota Jamaah Ikhwan bebas untuk tidak beriltizam dengan pandangan Qiadah dalam persoalan pemilihan calon  daripada  IM  Sheikh Mohd Morsi. Namun saya berlengah (tidak bersungguh) kerana menyangka bahawa isu tersebut sudah jelas. Akan tetapi bila isu tersebut berlarutan menjadi kabur, saya mengambil keputusan untuk membetulkan keadaan.  

Hakim itu adalah seorang mujtahid yang  terkongkong oleh kecenderungannya kepada Abul Futoh sebenarnya berada dalam daerah kesilapan. Pendapat saya mengenai fatwa Tuan Guru saya Sheikh Yusof Qardawi bahawa warga Mesir bebas saja memilih salah seorang daripada tiga  calon Islamic  ialah; jika yang dimaksudkan itu rakyat awam Mesir maka ijtihad itu betul, tapi jika yang dimaksudkan itu termasuk Ikhwan yang merupakan anggota yang berintima' dengan Dakwah IM , maka ijtihad tersebut adalah salah...ungkapan ini agak berat untuk ditulis terhadap kedudukan Sheikh yang termulia, namun khilaf pemberi fatwa menjadi sebab kepada datangnya rahmat kepada umat

Saya berani berkata demikian kerana saya kenal beliau seorang yang sentiasa bersikap lapang dada dan terbuka  serta jujur dalam apa-apa perkongsian. Saya berpendapat bila seorang al-akh itu memberi baiah secara sukarela kepada kepimpinan dakwah, maka ia bermakna: bahawa dia telah redho  menyerahkan kepada kepimpinan dalam perkara ijtihadi dalam situasi berbilangnya pendapat, perkara ini amat penting dalam intima' dakwah. Ini bermakna beriltizam dengan perancangan dakwah adalah wajib dalam semua perkara. Tanpanya  tidak akan terlaksana amal secara jama'ie. Pendakwah yang berintima' dengan Jamaah  sebenarnya seorang muslim yang thiqah kepada Jamaah dan kebenarannya. Justeru pandangan saya ini bersandarkan neraca Fiqh Dakwah dan formula-formula Mazhab Ihya' Fiqh Dakwah  yang saya cuba jelaskan di sini: Bahawa mereka yang berintima' kepada dakwah IM  tidak mempunyai pilihan lain dalam hal ini, iaitu mereka wajib memilih  calon dakwah iaitulah  Sheikh Mohd Morsi

Adapun pendokong bagi dakwah ini, iaitu mereka yang ada hubungan dengan dakwah tetapi tidak sampai ke darjat memberi baiah, begitu juga mereka yang kasih kepada dakwah ini terdiri daripada kalangan rakyat awam Mesir: Maka kaedah syariyyah yang lain juga mewajibkan mereka memilih calon dakwah Sheikh Mohd Morsi. Kaedah ini secara ringkas menyatakan: Bahawa jawatan presiden hanya layak disandang oleh presiden yang disokong oleh kelompok manusia yang melantiknya dan jamaah itu mempunyai satu kesefahaman bersamanya untuk berkhidmat dan melaksana segala perancangannya agar mampu berhadapan dengan segala cabaran mendatang. Syarat tersebut hanya dimiliki oleh satu-satunya calon iaitu Sheikh Mohd Morsi.

Beliau sahajalah  (Mohd Morsi) yang memiliki kemampuan mengagihkan pengalaman, ilmu dan tenaga IM dalam memberi khidmat sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang presiden.  Lebih-lebih lagi bagi memerangi kerosakan yang berakar umbi dalam sistem pemerintah Mubarak. Sheikh Abul Futoh tidak memiliki selain suara jalanan yang tidak diikat oleh sebarang iltizam maupun sikap berkecuali menjadikannya pada kedudukan yang amat lemah. Dalam Qaedah Syariyyah menyebut bahawa  memilih yang lebih baik itu wajib, iaitu di kala terdapatnya banyak pilihan sebagai memenuhi tuntutan ayat Allah:
(فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا) 
"Maka ambillah ia dengan bersungguh dan perintahkanlah kaummu mengambil yang terbaik daripadanya". Jadi  yang terbaik dalam suasana Mesir sekarang ialah melantik orang yang paling layak iaitu Sheikh Mohd Morsi, ditambah dan dikuatkan dengan  kemampuan Jamaah yang amat berpengalaman .    

Kata-kata Ibnu Khaldun dalam Muqaddimahnya jelas bahawa yang paling layak untuk memegang kerusi presiden dan kepimpinan ialah seorang yang disokong oleh kelompok iaitu jamaah yang membantu dan taat kepadanya atau qabilah yang mampu merealisasikan kehendaknya.  Puak atau kelompok yang dimaksudkan di sini bukan puak tercela yang dinafikan oleh uruf imani, bahkan ia adalah method ta'bir klasik (gaya bahasa lama). Ijtihad Ibnu Khaldun memang benar kerana beliau seorang yang faqih dan dikenali, bukan hanya seorang sejarawan. IM akan berusaha dengan segala kemampuannya untuk  memperkuatkan kedudukan Mohd Morsi bagi menunaikan janjinya sebagai presiden terutama  dalam masa paling genting sepanjang sejarah Mesir ini. IM adalah jamaah yang ikhlas  dan bersih,  sejarah jihad dan idea membangun masyarakat yang dibawanya amat cemerlang, kaya dengan buah fikiran  yang bernas.  Hari-hari yang berlalu membuktikan mereka amat mementingkan kemaslahatan umat.

Abul Futoh sebenarnya telah terputus dengan jamaah. Dengan sebab itu dia bersendirian dan amat lemah. Salem Awa sebenarnya pendokong bid'ah Iran dan saya berpendapat  dia  samasekali tidak wajar disokong kerana ia boleh membuka ruang masuknya pengaruh Iran  dan menjadi ancaman kepada keselamatan negara Arab. Bahaya itu mesti disekat, semoga Allah swt membantu kita semua. Ayuh kita jadikan suara dalam pilihanraya kali ini berjalan dengan penuh kesedaran melalui kecerdikan memilih bersandarkan kaedah-kaedah syara' dan neraca-neraca iman. Demikianlah fatwa saya sekalipun kelewatannya menjadikan  ia kurang menarik, hendaklah yang menyaksikan menyampaikan kepada mereka yang tidak hadir.. 

Sumber - http://www.manaratweb.com/news.ph
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template