Monday, January 3, 2011

IM kutuk serangan bom di luar gereja Iskandariah sebagai jenayah keji


IM mengutuk keras pengeboman yang berlaku di luar sebuah gereja di Iskandariah, menganggap tindakan pengeboman tersebut sebagai jenayah keganasan yang pengecut dan tidak berperi kemanusiaan. Ia menyeru agar penyiasatan dilakukan segera bagi mengenalpasti penjenayah dan menghukum mereka yang bertanggung-jawab.

Sekurang-kurangnya 10 orang terbunuh dan 24 orang cedera akibat serangan ke atas gereja di Daerah Sidi Bishr di wilayah utara Iskandariah.

Menurut saksi dan sumber polis, sebuah kereta yang diletakkan di luar gereja diletupkan sejurus selepas penganut Nasrani Qibti melaksanakan upacara sembahyang tengah malam sempena tahun baru.

Berikutan dengan pengeboman tersebut, penganut-penganut Nasrani yang keluar dari gereja berkenaan bertempur dengan pasukan keselamatan yang tiba di tempat kejadian. Beberapa kecederaan dilaporkan ketika polis menyuraikan penunjuk perasaan dengan gas pemedih mata.

Serangan itu berlaku setelah Kementerian Dalam Negeri Mesir berjanji akan meningkatkan keselamatan di sekitar kawasan Nasrani berikutan ancaman terhadap penganut Nasrani Mesir oleh kumpulan Al-Qaeda Iraq. Peristiwa ini juga berlaku setahun selepas serangan tembakan rambang ke atas Nasrani Qibti di bandar Nag Hammadi mengakibatkan kematian enam orang Nasrani dan seorang Muslim.

IM mengutuk sekeras-kerasnya satu tindakan keganasan yang tidak menghargai nyawa manusia. Ia menekankan bahawa tidak ada sebab yang membenarkan tindakan keganasan sedemikian yang merupakan pencerobohan terhadap nilai-nilai Islam yang melarang sebarang tindakan kekerasan tanpa membezakan bahasa, budaya atau agama.

IM meminta pihak berkuasa untuk maju dan memikul tanggung jawab dalam menyediakan langkah keselamatan di sekitar tempat ibadat dan menuntut agar mereka yang bertanggungjawab terhadap jenayah keji ini segera dibawa ke muka pengadilan.

Artikel asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=27711
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template