Oleh: Ahmed Salah
Jika
kerja kemasyarakatan merupakan salah satu nikmat terbesar yang
dikurniakan Allah kepada kita selepas revolusi, maka Allah telah
menetapkan dengan nikmat ini untuk memberi kebebasan bersuara dan
bertindak kepada golongan yang selama ini ditindas, dan membuka ruang
seluas-luasnya kepada mereka untuk menjalankan pelbagai aktivitisme,
serta membolehkan para pendakwah berinteraksi dengan orang ramai pada
setiap masa dan di mana-mana, tanpa sebarang sekatan dan kekangan.
Walaubagaimanapun dengan semua keistimewaan ini, kerja-kerja
kemasyarakatan tidak terlepas daripada bahaya yang tersembunyi, kerana
kadang-kadang boleh menjangkiti orang yang menjalankannya dengan
kesan-kesan negatif yang mendalam jika tidak diberi perhatian awal dan
jika tidak mengetahui tabiat kerja kemasyarakatan dan ciri-cirinya.
Ciri-ciri kerja-kerja kemasyarakatan
Pertama:
Ianya adalah aktivisme yang mahu mencapai matlamat, yang menghendaki
sesebuah organisasi, parti-parti politik dan aktivis dakwah untuk
berjalan pada setiap tujuan dengan penuh semangat dan tidak pernah puas.
Dalam pada itu, mereka berasa ragu bahawa mereka boleh mengetuk setiap
pintu, berjaya dalam setiap bidang dan menutup semua kekosongan,
terutama apabila ia datang selepas keadaan pemencilan sosial hampir
berjaya, di bawah tekanan keselamatan yang amat berat, yang telah
menyebabkan semua orang berputus asa akibat disia-siakan tenaga,
dipadamkan semangat dan dibekukan keupayaan dan kemahiran.
Kedua:
Ianya adalah aktivisme yang berada di bawah tekanan kerana kepercayaan
masyarakat sangat besar kepada orang yang memberi mereka kepercayaan,
iaitu dengan memberikan undi melalui peti undi. Harapan mereka besar
untuk melihat perubahan yang sesuai. Jika jal ini tidak berlaku, maka
kepercayaan mereka bertukar kepada kemarahan dan harapan kembali kabur
sehingga menimbulkan kekecewaan yang baru.
Tambahan
pula situasi yang berlaku bahawa harapan mereka terus tidak cukup hanya
mahukan keinginan mereka tercapai, malah ianya dicapai dengan cepat,
seiring dengan saiz perubahan yang berlaku di peringkat politik selepas
revolusi.
Ketiga:
Ianya adalah aktivisme yang serius dan bersungguh-sungguh, memerlukan
tenaga aktivis yang besar untuk bekerja berjam-jam lamanya. Tenaga
aktivis ini mesti mempunyai muwasofat (criteria) minimum dari segi
akhlak, intelektual dan kemahiran supaya mereka berperanan dalam
masyarakat dengan berjaya dan berkesan tanpa berlaku sebarang masalah
yang besar.
Jika
jumlah kerja bertambah sehingga tidak mampu ditampung oleh tenaga
aktivis, atau tenaga aktivis tidak mampu mengeksploitasi peluang kerja
dengan baik, hasilnya secara semulajadi kurang memberangsangkan dan
berlaku bermacam masalah.
Keempat:
Ianya adalah aktivisme yang membeban, kerana termasuk dalam ciri kedua
secara semulajadi dan tidak dapat dielakkan dalam persamaan dengan ciri
yang pertama; diibarat dengan: Aktivisme yang banyak + tekanan orang +
usaha yang besar, yang merupakan tulang belakang mana-mana aktivisme.
Tulang belakang dakwah seperti mana yang dihuraikan oleh Imam Syahid
Hasan al-Banna dalam satu kupasan yang ringkas dan tepat, kerana
tanpanya menjadikan idea atau teori sekadar dakwat di atas kertas, dan
segala-galanya berubah sekadar ucapan semata-mata.
Atas
sebab itu, seperti mana Dr Saad Katatni suka untuk mengulangi kata-kata
anggota parlimen di dewan rakyat, merujuk kepada tuntutan dan cadangan
penyelesaian. Saya mencadangkan supaya kita mengenal pasti kerja-kerja
kemasyarakatan sebagai rangka kerja dan syarat yang tidak boleh
terkeluar darinya. Saya mencadangkan antara perkara yang perlu dikenal
pasti ialah:
1 - Mengenalpasti keutamaan:
Saya
maksudkan keutamaan di sini ialah keutamaan yang dikenal pasti oleh
masyarakat dari sudut pandangan mereka, bukan dari sudut pandangan kita.
Keutamaan yang dilihat oleh masyarakat adalah yang benar-benar terdesak
mengikut keperluan yang berpunca daripada masalah kehidupan seharian
dan juga pengetahuan. Bukan mengikut matlamat kita dan strategi kita.
Tanpa mengenal pasti keutamaan dengan cara ini, kita akan menjalankan
kerja dengan lebih berat. Tetapi sebenarnya kita melangkah atau melalui
jalan yang lain atau jalan yang sebaliknya bersama orang ramai.
Kemudian, mereka akan melihat kita dengan penuh kehairanan dan
mengejutkan, Bahkan kita terus meyakinkan orang bahawa kita telah
lakukan ini dan lakukan itu. Namun, orang akan menolaknya dengan berkata
anda telah lakukan tidak seperti yang kami mahukan dari anda dan anda
tidak tahu apa yang kami mahukan dari anda. Dengan sebab itu, kita telah
bekerja keras untuk menjauhkan orang daripada kita bukan mendekatkan
mereka kepada kita.
Justeru,
kita tidak perlulah tunduk kepada godaan kerja-kerja kemasyarakatan dan
kita hendaklah mengenal pasti bidang-bidang paling penting bagi
masyarakat. Janganlah mencari bidang-bidang lain, melainkan kita yakin
bahawa kita dapat mencapai dengan cara yang mulia.
Sabda Rasulullah saw bermaksud:
“Kerana
orang yang telah hilang kekuatannya itu, tiada upaya memutus bumi dan
tiada pula kendaraan tunggangannya.”(HR. al-Bazzar dan al-Hakim)
Jika
kita tidak lakukan demikian, kita boleh menjangkakan ‘kredit’ kita akan
menurun pada masyarakat, selagi kita jauh dari keperluan asas mereka.
Dari
segi sejarah, keadaan ini telah berlaku dalam pilihan raya Pakistan; di
mana gerakan Islam menang dengan 118 kerusi pada awal pilihan raya sah
yang bebas, tetapi apabila membebankan dirinya sesuatu yang lebih berat
daripada kemampuannya, maka keputusannya dalam pilihan raya berikutnya
hanya menang sebanyak 40 kerusi sahaja.
Saya
berpendapat bahawa keutamaan masyarakat yang paling penting masa kini
ialah menyelesaikan masalah ekonomi (Cadangan: Mengambil bahagian dalam
menyelesaikan krisis paip, menyelesaikan krisis roti, mendirikan pasar
kebajikan).
Firman Allah SWT bermaksud:
“Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan.” (Quraisy: 4).
Kemudian
masalah pendidikan. Oleh itu, marilah kita mengutamakan dalam fikiran
dan usaha kita untuk kedua-dua bidang ini. Kemudian secara
beransur-ansur kita menarik balik kepada bidang lain yang kita mahukan
sesuai dengan kemampuaan yang ada.
2 – Membuka saluran komunikasi dengan orang ramai:
Tekanan
orang kepada kita akan menjadi mudah selepas kita mengenal pasti
keutamaan, dan akan lebih memudahkan jika kita telah ada jawapan yang
jelas dan logik tentang kerja-kerja yang kita tidak mampu capai dan
menjelaskan tentang masalah yang kita temui melalui media massa yang
menjadi perantaraan khusus untuk semua (Saya cadangkan ucapan setiap dua
minggu atau 1 bulan dari pimpinan parti, melalui laman"Facebook" atau laman "YouTube". Ucapan
ini menerangkan usaha-usaha kita, masalah-masalah yang kita hadapi,
meminta cadangan penyelesaian, penyertaan dan bantuan jika boleh). Saya
percaya bahawa lama ke lamaan tekanan orang akan menjadi lebih mudah.
3 – Menyusun dan menyelaraskan tenaga individu yang bekerja dengan baik:
Jepun
jauh mengatasi negara-negara Arab dan Eropah walaupun mempunyai sumber
yang terbatas berbanding dengan yang lain; di mana Jepun telah
mengeksploitasi sumber-sumber yang ada dengan begitu baik. Oleh itu,
Jepun lebih baik daripada Negara-negara lain yang mempunyai sumber yang
lebih besar tetapi tidak mampu menggunakannya dengan baik.
Di
era terbuka dalam kerja-kerja social sekarang, telah berlaku
peningkatan berganda dalam kerja-kerja sukarela dan juga minat yang
bertambah untuk menyertai parti. Kebanyakan orang-orang ini begitu
berminat untuk bekerja dan menyumbang bakti. Jika mereka tidak agihkan
tugas dengan baik akan menyebabkan mereka berpecah-pecah. Kemudian
mereka tidak berpeluang menyumbangkan tenaga kerana hanya mengikut.
Dengan itu akan melemahkan pencapaian.
Penggunaan
tenaga secara maksima datang setelah mengenal pasti matlamat dengan
tepat, kemudian menentukan tanggungjawab kepada para aktivis dan
penggerak, kemudian meningkatkan kecekapan dan kemahiran dan akhirnya
memotivasikan untuk bekerja melalui susulan dan galakan.
4 - Pengembangan sumber:
Saya
mencadangkan satu jawatankuasa khas untuk pengembangan sumber. Manakala
aktiviti bantuan tidak seharusnya menjadi strategi yang tetap dan tidak
berubah, serta kita cuba menambahkan aktiviti-aktiviti dari aspek
material, kerana bantuan yang berterusan untuk semua aktiviti akan
menghabiskan sumber dan mengurangkan kemampuan untuk meneruskan kerja
disamping ianya akan menghadkan kualiti kerja.
Perhatian:
5
– Janganlah berjanji kepada orang dengan sesuatu yang tidak dirancang
untuknya. Bila anda telah berjanji, anda hendaklah berusaha
bersungguh-sungguh melaksanakan janji itu. Namun bila anda tidak dapat
melaksanakannya, mohon maaflah kepada mereka dan jelaskan usaha yang
telah anda lakukan dan masalah yang anda hadapi. Sabda Rasulullah saw
daripada Abu Hurairah r.a bermaksud:
“Tanda-tanda
munafik itu ada tiga: Jika berkata dia akan berdusta, jika berjanji dia
akan memungkirinya dan jika diberi amanah dia akan khianat.” (HR.
Bukhari)
6
– Jawatankuasa kerja hendaklah mengenal pasti matlamat dengan teliti,
meletakkan cara mencapai matlamat ini dengan jelas dan boleh dicapai,
kemudian meletakkannya di dalam tempoh masa yang sesuai.
7
– Hendaklah mengemukakannya dengan tenang hingga dapat menemui jalan
dan mengetahui risikonya, kerana kebanyakan aktiviti-aktiviti sekarang
adalah baru kepada kita dan kita tidak mempunyai banyak pengalaman
tentangnya. Kita tidak mengumumkan sesuatu aktiviti atau tindakan
melainkan setelah ada alatannya.
8
– Aktivis sukarelawan kadang-kadang bersemangat dan kurang
berkemampuan, atau kadang-kadang bersemangat dan berkemampuan, tetapi
mereka tiada pengalaman dengan asas amal jamaie (kerja-kerja
berkumpulan). Oleh itu, kenali apakah kekurangan kepada aktivis
sukarelawan dan cubalah untuk melengkapkannya.
9
– Kerja-kerja kemasyarakatan adalah aktivitisme terbuka, tidak perlu
untuk menunjukkan bahawa anda menyembunyikan rahsia atau menceritakan
aktivitisme anda dengan kabur sehingga menimbulkan persoalan sampingan.
Oleh itu, nyatakanlah dengan jelas dan telus.
10
– Menimbangkan pandangan semua orang dan membincangkannya dengan
serius. Jalankanlah cadangan mereka jika telah dipersetujui hingga
mereka merasai anda meminta mereka supaya membantu dalam pembangunan dan
kemajuan masyarakat melalui nilai-nilai Islam yang hebat.
11
- Jika anda tidak mempunyai visi yang jelas dan meyakinkan tentang
kerja-kerja aktivisme, tentu semangat akan berkurang setelah beberapa
waktu sementara pengalaman dan tenaga akan lari satu demi satu.
12
– Kerja-kerja aktivisme bagi setiap tempoh mestilah berjaya mencapai
matlamat yang dapat dilihat supaya dapat membaharui semangat dan semua
orang bercita-cita untuk melakukan pencapaian yang baru.
13
– Masyarakat boleh memaafkan orang yang bekerja keras untuk mencapai
kejayaan walaupun tidak berjaya, tetapi mereka tidak akan bertolak ansur
terhadap orang yang malas atau lalai dari menjalankan khidmatnya.
Rasulullah saw telah bersabda (bermaksud):
“Kebajikan itu tak kan pernah usang” (HR. Abdul Razzaq dan Baihaqi)
Kerja-kerja
kemasyarakatan hanya sekadar satu mimpi selama mana kita hanya
berangan-angan. Saya percaya bahawa kejayaan tentangnya berkait rapat
dengan perkara yang perlu dikenal pasti dan diberi perhatian seperti di
atas. Tanpanya mungkin mimpi ini akan bertukar menjadi mimpi ngeri.
Dipetik dari:
http://zadud-duat.blogspot.com/2012/03/beberapa-panduan-bekerja-dalam.html
Artikel asal bahasa Arab:
http://www.ikhwanonline.com/new/Article.aspx?SecID=360&ArtID=101942