Thursday, June 17, 2010

Risalah Mursyid:Jati diri dan Sikap Positif Jalan Menuju Kebangkitan Umat




Risalah dari Dr. Muhammad Badie’, Mursyid Am Ikhwan Muslimin,

27-05-2010

Segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah saw dan orang-orang yang mengikutinya…selanjutnya

Jika setiap orang menyedari kedudukannya yang diberikan oleh Islam lalu memberikan perhatian penuh terhadap kehidupan ini, maka dirinya akan mengetahui nilai jati diri, tarbiyah dan pendidikannya, terutama kerana kita semua dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci). Oleh karena itu kita hendaklah menyedari tanggung jawab menjaga lembaran putih kehidupan kita, dengan merasai tanggungjawab, menjauhkan dari kecelaruan, mementingkan diri dan egoisme, dan berusaha membersihkan dan meningkatkan diri yang merupakan termasuk prinsip-prinsip langkah bermula dan penglibatan.

Kita sangat perlu kepada ketaqwaan yang menumbuhkan kepercayaan dalam jiwa, bertawakkal kepada-Nya, meminta pertolongan serta bergantung sepenuh kepada-Nya. Betapa perlunya diri kita dengan pergantungan dengan Allah hasil dari ketaqwaan kerana memberikan kesedaran dan kefahaman sehingga dapat memimpin kita untuk berfikir dan merenung, mendapat petunjuk dan mempunyai akhlak yang seimbang dalam kehidupan ini.

Allah SWT berfirman:

قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي

“Katakanlah: “Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha suci Allah, dan aku tiada Termasuk orang-orang yang musyrik”. (Yusuf:108)

Kehidupan orang yang mempunyai jati diri sentiasa mendahului dan bersegera

Terdapat riwayat mengenai Dzul Jushan. Nabi saw telah menyerukan Islam kepadanya setelah perang Badar, baginda berkata: “Wahai Dzul Jushan! Tidakkah engkau masuk Islam sehingga menjadi orang yang terkehadapan pada umat ini?" Maka iapun menolaknya dan berkata:

“Jika engkau berjaya menguasai Mekah dan menghuninya (baru aku masuk Islam)”, Nabi saw bersabda lagi: “Jika engkau masih hidup nanti, kelak akan menyaksikannya,” Pada satu masa kemudian Dzul Jushan berkata: “Demi Allah, ketika aku bertemu seseorang yang datang sambil berkendaraan. Aku bertanya: Anda dari mana? Dia menjawab: Dari Mekah. Aku bertanya lagi: Apa berita yang anda bawa? Ia berkata: Nabi Muhammad telah menguasai Mekah dan mendudukinya. Dzul Jushan berkata: “Aku katakan: Aku telah dibohongi ibuku! Seandainya aku masuk Islam pada saat itu (alangkah lebih baik)”. (Usudul ghabah)

Pada ketika berlaku perang Al-Yamamah, Khalid Al-Walid merasakan bahangnya pertempuran, membara dan menuncak, dia berpaling kepada al-Barra bin Malik dan berkata: “Pergilah menuju mereka wahai pemuda Ansar .. lalu al-Barra berpaling kepada kaumnya dan berseru: “Wahai Ansar, jangan ada di kalangan kalian seorangpun yang berfikir untuk kembali ke Madinah! Sesungguhnya tidak ada lagi kota Madinah untuk kalian selepas ini. Yang ada hanyalah Allah Yang Esa kemudian syurga. Kemudian dia meluru ke arah musyrikin dan mereka meluru bersamanya. Inilah kewajipan kita yang utama dan paling penting, iaitu mencabut sifat wahan dari hati. Dan mulakanlah dengan mencabutnya dari hatimu!

Dari manakah timbul jati diri kita?

Sesungguhnya Allah telah menetapkan langkah untuk mencapai keberkesanan dalam melakukan perbaikan dan perubahan ialah dengan kekuatan jati diri.

Allah SWT berfirman:

يَا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ

“Wahai Yahya, ambillah buku ini dengan penuh kekuatan” (Maryam: 12)

Iaitu kekuatan dalam mengembangkan potensi diri, kekuatan dalam menghadapi kesukaran, kekuatan dalam meninggikan nilai atau harga diri dan kekuatan keyakinan pada diri dan cita-cita, sekalipun rintangan dan cubaan sentiasa menghadang. Sesungguhnya kesukaran merupakan wahana paling berkesan dalam menggilap cita-cita dan menguatkan kemahuan.

Orang yang mempunyai kemahuan yang kuat akan berusaha mengatasi segala rintangan walau sebesar mana sekalipun. Maka di situlah letaknya kemenangan.

Bagi mereka yang tidak memiliki kekuatan diri menghadapi kelemahan dan putus asa dalam melakukan perbaikan dan perubahan, maka mereka hanya membawa berita-berita bodoh tentang kemalasan, kelalaian serta ketidakpedulian, seperti kenyataan yang menyebut apa manfaatnya menyertai pilihanraya umum sedangkan keputusannya sudah diduga? Dan berbagai lagi halangan dan rintangan. Cara untuk menghilangkan halangan-halangan ini adalah dengan terus menerus bekerja sesuai dengan matlamat, terurus dan berkesinambungan sehingga dapat mencapai jati diri dalam bekerja.

Allah SWT berpesan kepada Rasul-Nya saw:
فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
“Maka berpegang teguhlah kamu kepada agama yang telah diwahyukan kepadamu. Sesungguhnya kamu berada di atas jalan yang lurus”. (Az-Zukhruf:43)

Sabda Nabi saw: “Jika anda telah mengetahuinya maka berilah komitmen”; Maksudnya apabila sesuatu tanggungjawab tersebut menjadi tanggungjawab anda, dan anda wajib mempunyai keyakinan tentang kemuliaan amanah yang ada pikul dan ganjaran besar yang menanti anda.

Dari sini kita mula bebas dari berbagai kekangan, kerana kebebasan adalah ruh kepada amal atau kerja yang berterusan. Kebebasan dan kemerdekaan adalah satu cara mengatasi segala bentuk penindasan dan kekejaman luaran. Begitu juga membebaskan diri dari penghambaan terhadap hawa nafsu , kerana pada hakikatnya jiwa manusia cintakan kebebasan dan kemerdekaan, dan lubuk hatinya juga sangat menyenangi hidup di dalam kemerdekaan.

Hal ini tidak akan tercapai kecuali dengan menghambakan diri kepada Allah dengan penuh keikhlasan, menentang sebarang bentuk kekejaman luaran dan perhambaan dalaman. Nabi saw bersabda:
“Barangsiapa yang rela dengan kehinaan dirinya dengan taat kepada yang lain tanpa ada paksaan maka bukan golongan kami”,
“Barangsiapa yang meninggal dalam mempertahankan hartanya maka ia adalah syahid, barangsiapa yang meninggal kerana mempertahankan tanah kelahirannya maka ia adalah syahid dan barangsiapa yang meninggal dalam rangka mempertahankan kehormatannya maka ia adalah syahid”;

Allah SWT juga berfirman:
Maka datanglah sesudah mereka, pengganti (yang keji) yang menyia-nyiakan solat dan memperturutkan hawa nafsunya, Maka mereka kelak akan menemui kesesatan”. (Maryam: 59)

Nabi saw juga bersabda:

Binasalah hamba dinar, Binasalah hamba dirham, Binasalah hamba permaidan), Binasalah hamba makanan”

Justeru melalui sifat jati diri inilah akan mampu membangkitkan umat Islam, dan mampu mendorong jiwa dalam menunaikan tugas dan amanah dengan baik. Namun jika jati diri ini hilang maka pelbagai usaha akan berubah menjadi kerja yang dilakukan secara sambil lewa, tidak menggunakan akal, tidak memahami, dan tidak teliti.

Sikap positif jalan membina umat

Di antara hak umat ke atas anggotanya adalah: menjadikan umat sentiasa wujud dalam fikiran dan akal mereka di manapun mereka berada dan merasai tanggung jawab penuh terhadapnya. Hak umat ke atas setiap anggotanya bukanlah hal yang baru bagi mereka, malahan suatu umat dapat dibangunkan melalui anggotanya yang memiliki sikap positif, ketika mereka mahu menukar fikiran, nilai-nilai dan konsep kepada praktis dan perilaku secara nyata dan realiti.

Allah berfirman:
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

“Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam Keadaan beriman, Maka Sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan Sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”. (An-Nahl:97)

Sejarah umat manusia menguatkan keadaan tersebut, maka Al-Banna menyatakan:

“Bahawa suatu bangsa dan peradabannya akan jatuh dan runtuh oleh kerana runtuhnya nilai-nilai dalaman bukan luaran, terutama yang berkaitan dengan keruhanian (semangat), kehendak dan akhlak. Jatuhnya suatu bangsa merupakan sunnah ilahiyah yang adil. Pertama kerana Allah SWT tidak akan mengubah nasib suatu kaum sampai mereka yang mengubah nasib mereka sendiri. Oleh kerana itu, perubahan keadaan menuju yang terbaik terletak di tangan umat itu sendiri biarpun keadaan umat masih lagi buruk. Namun pemulihan tetap dapat dilakukan pada bila-bila masa dengan syarat memiliki keinginan yang kuat. Tanggung jawab untuk menyelamatkan umat dari keruntuhan adalah tanggung jawab semua anggota dan warganya tanpa terkecuali, mengikut bidang masing-masing, sesuai dengan kemampuan dan potensinya, dengan syarat semua orang yang terlibat dalam penyelamatan ada perasaan tanggung jawab dan kepercayaan diri terhadap kemampuannya untuk melakukan pengislahan dan perubahan. Berdasarkan penegasan ini maka kebangkitan umat mungkin berlaku bahkan pasti berlaku. Kita semua memiliki unsur-unsur kekuatan dan kebangkitan, asalkan kita tahu bagaimana menggunakannya untuk kepentingan umat dan berkhidmat kepadanya”.

Dalam Al-Qur’an banyak contoh-contohnya.

Allah berfirman:
وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ . اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُونَ . وَمَا لِي لا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
“Dan datanglah dari hujung kota, seorang laki-laki dengan bergegas-gegas ia berkata: “Hai kaumku, ikutilah utusan-utusan itu”. ikutilah orang yang tiada minta balasan kepadamu; dan mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk. Mengapa aku tidak menyembah (tuhan) yang telah menciptakanku dan yang hanya kepada-Nya-lah kamu (semua) akan dikembalikan? (Yasin:20-22) adalah kerana jati diri dan sikap positif.

Allah juga berfirman:
﴿ وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّي اللهُ وَقَدْ جَاءَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ وَإِنْ يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ وَإِنْ يَكُ صَادِقًا يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ

“Dan seorang laki-laki yang beriman di antara Pengikut-pengikut Fir’aun yang Menyembunyikan imannya berkata: “Apakah kamu akan membunuh seorang laki-laki kerana Dia menyatakan: “Tuhanku ialah Allah padahal Dia telah datang kepadamu dengan membawa keterangan-keterangan dari Tuhanmu. dan jika ia seorang pendusta, maka Dialah yang menanggung (dosa) dustanya itu; dan jika ia seorang yang benar nescaya sebahagian (bencana) yang diancamkannya kepadamu akan menimpamu”. (Ghafir:28) adalah kerana jati diri dan sikap positif.

Dalam hadits disebutkan:
ورجل آخذ بعنان فرسه كلما سمع هيعة طار إليها
“Dan seseorang yang sentiasa memegang tali kekang kudanya. Setiap kali dia mendengar panggilan spontan meloncat kepadanya” adalah kerana jati diri dan sikap positif.

Dan sabda nabi saw:
المؤمن إلف مألوف، ولا خير فيمن لا يألف ولا يؤلف
“Seorang mukmin adalah kesatuan dan sentiasa bersat. Tiada sebarang kebaikan terhadap orang yang tidak bersatu dan tidak boleh disatukan” adalah kerana jati diri dan sikap positif.
Dengan pertimbangan ini menjadi bekal gerakan kita

Yang dimaksudkan bersikap positif adalah bergerak bersama umat dan di dalam masyarakat, sehingga seseorang individu hidup untuk memberi manfaat kepada orang lain dalam gerakan yang berterusan dan tidak mengenal erti berhenti. Melalui pertimbangan ini kita akan menghadapi berbagai konspirasi, kerana musuh-musuh Islam tidak akan berhenti melakukan konspirasi dari satu keadaan kepada keadaan yang lain. Oleh kerana itu di antara bentuk proses menuju sikap positif adalah menyedari dan mengenal berbagai perencanaan konspirasi, tidak tertipu oleh idea-idea tipu muslihat mereka, tidak terpengaruh dengan berbagai propaganda mereka, sentiasa berhati-hati terhadap seruan-seruan mereka yang menghancurkan dan menghadapi serangan-serangan mereka dengan memberikan berpegang kepada agama dan mempertahankannya .. Imam Al-Banna telah memberikan peringatan kepada kita supaya tidak terjerumus dengan tipu daya mereka, menyimpang dari jalan dan berdamai dengan mereka serta tertipu dengan tipu muslihat mereka”.

Justeru, kami mengingatkan kepada sesiapa sahaja yang ingin menggapai jati diri dan sikap positif untuk berhati-hati dari perbuatan dosa dan maksiat, lemah kemahuan, kejahilan, kejumudan, sibuk dengan dunia, berlepas tangan dari realiti umat. Semua ini telah diusahakan oleh musuh sehingga tercapai matlamatnya, supaya umat membiarkan mereka tinggal bersama, merampas kekayaan umat, dan mencuri hasil mahsulnya ketika anggota umat dalam keadaan lalai.

Sungguh indah apa yang diungkapkan oleh Imam Al-Banna, ketika beliau merumuskan jalan menuju jati diri sebenar ialah dengan empat sifat:
متين الخلق، قوي الجسم، مثقف الفكر، قادر على الكسب”، ثم وجهنا إلى التربية الذاتية بثلاث صفات: “سليم العقيدة، صحيح العبادة، مجاهد لنفسه”، وبهذا تتحقق الإيجابية بثلاث صفات: “منظم في شئونه، حريص على وقته، نافع لغيره

“Akhlak yang teguh, tubuh yang kuat, berfikiran intelek, mampu mencari nafkah sendiri, ” kemudian kita diarahkan pada tarbiyah diri dengan tiga sifat: “akidah yang sejahtera, ibadah yang sahih, bermujahadah pada dirinya sendiri”, sehingga dengan demikian mampu membentuk sikap positif dengan tiga sifat lainnya: “Teratur dalam urusannya, mengisi masanya, dan bermanfaat bagi orang lain.”

Wahai umat Islam,

Berilah perhatian kalian terhadap pembinaan jati diri dan sikap positif, gunakanlah potensi-potensi kalian, kerana umat sangat memerlukan apa yang dapat kalian berikan walaupun sedikit, bekerjalah untuk menggilapkan cita-cita kalian, dan doronglah masyarakat untuk bekerja dan berusaha, gunakanlah kesempatan sebaik mungkin ..

Imam Ali ra pernah berkata:
الفرصة تمر مر السحاب، فانتهزوا فرص الخير
“Kesempatan berlalu seperti berlalunya awan, maka gunakanlah kesempatan tersebut sebaik-baiknya”.

Dan selidikilah realiti yang ada kerana hal tersebut merupakan sebahagian dari perencanaan,”
Imam Al-Banna menyatakan tentang sifat orang yang memiliki cita-cita yang tinggi:
“Iaitu yang sentiasa berfikir, memberi perhatian yang utama, jika dijemput segera menerima, jika dipanggil segera menyahut, tidak menjauhkan diri dari medan amal, dia merasai kerehatan, keseronokan dan kenikmatannya di dalam bekerja. Matlamatnya adalah mencapai keredhaan Allah dan mendapat syurga serta menjadi sebaik-baik manusia, sebagaimana yang disifatkan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam hadis baginda:
خير الناس أنفسهم للناس
“sebaik-baik manusia adalah yang bermanfaat untuk manusia.”

Hindarilah sikap negatif terhadap umat manusia, kerana orang yang memiliki sikap positif sentiasa membersihkan hati mereka dari yang negatif, dan mendorong orang-orang yang bersamanya supaya memiliki sikap positif untuk bekerja. Renungkanlah apa yang diucapkan oleh orang-orang yang memiliki sikap negatif ketika melihat situasi umat seperti yang dirakamkan oleh Allah dalam FirmanNya:
لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا

“Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?”

Lalu Al-Qur’an merakam pula apa yang diungkapkan oleh orang-orang yang berjiwa positif. Allah berfirman:
مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ

“mereka menjawab: “Agar Kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa”. (Al-A’raf:164)

Dan akhir dari seruan dan doa kami adalah bahawa segala puji hanya milik Allah.

Artikel asal http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=65530&SecID=213
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template