Thursday, September 9, 2010

Anugerah dan Hadiah Ramadhan

Risalah daripada Prof. Dr. Mohammad Badie’ Mursyid Am Ikhwan Muslimin
Dengan nama Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah dan orang-orang yang mengikutinya. Selepasnya:

Kita masih mempunyai peluang

Perbincangan tentang hadiah bulan Ramadhan tidak akan menghentikan anugerahnya. Ketahuilah kita kini berada pada hari-hari akhir di bulan penuh keberkatan sebelum ianya berlabuh meninggalkan kita, iaitu 10 akhir Ramadhan yang menjadi tetamu Allah. Sekalipun dikenali dengan 10 hari akhir Ramadhan namun pada hakikatnya sebagai 10 hari awal dari tahun baru. Semuanya ada di bulan Ramadhan, di mana sunah beriktikaf, kehadiran malam Lailatul Qadr, ketibaan malam keampunan dan penyaksian hari hadiah.

Ayuhlah kita rebut kelebihan beriktikaf sebagai anugerah yang tidak ternilai iaitu hubungan yang erat dengan Allah, kemanisan iman, pembersihan dan keampunan. Iktikaf tidak lain hanyalah untuk mencapai maksud ini seperti yang dinyatakan oleh para ulamak dan seperti yang diamalkan dalam doa orang yang beriktikaf:

“Saya tidak akan tinggalkan dari berada di pintu rahmatMu sehingga Engkau mengampuni dosaku”.

Lakukanlah ibadah iktikaf yang lain walaupun selepas Ramadhan, namun bukan di mana-mana masjid kita tetapi di masjid nabi di mana solat satu rakaat menyamai seribu rakaat. Semua ini sebagai balasan demi kemaslahatan orang Islam, walaupun untuk beberapa detik sama ada Allah menerimanya ataupun tidak seperti yang dijanjikan oleh Rasulullah saw.

Perbanyakkanlah berdoa di malam Lailtul Qadr; anda memohon keampunan secara menyeluruh ke atas semua dosa. Anda semasa bertahajud memanjangkan munajat dengan doa:

اللهم إنك عفوٌّ كريم تحبُّ العفو فاعفُ عني

Dan anda memohon suatu kehidupan yang saling bertolak ansur dan saling memohon ampun sesame saudara Islam kerana disebabkan dua orang yang saling berbalah dan mencaci-maki Allah telah melupakan janjinya kepada nabi sebagai suatu hikmah tentang peri pentingnya menyatukan umat Islam di atas asas kasih saying dan menuntut ketaatan sebagai syarat untuk memperolehi keampunan dan penghapusan dosa.

Di dalam riwayat Bukhari dan Muslim menyebutkan sabda nabi saw:

“Barangsiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadr dengan penuh keimanan dan ketaatan pastilah dosa-dosanya yang terdahulu akan diampunkan”.

Daripada Umar bin al-Khattab r.a yang bergembira dengan hadiah Ramadhan pernah berkata:

“Selamat datang malam yang akan menghapuskan kita daripada dosa”.

Rebutlah hari-hari yang menghiburkan orang yang berpuasa dengan udara nyaman yang meninggikan jiwa mereka, udara segar yang membersihkan hati mereka dan merasai keindahan puncak ruh mereka selepas mengetahui bahwa para malaikat membantu mereka, menutup keburukan mereka dan memohon agar diberi keampunan dan penghapusan dosa berdasarkan sabda nabi saw:

“Para malaikat memohon keampunan kepada mereka sehingga waktu berbuka”. (Ahmad)

Rebutlah malam keampunan yang menyeluruh iaitu malam-malam akhir Ramadhan. Imam Ahmad meriwayatkan sabda nabi saw:

“Allah mengampuni dosa mereka pada malam-malam akhir Ramadhan”. Lalu ada sahabat yang bertanya: Adakah ia malam Laitul Qadr? Jawab nabi: Tidak, tetapi Allah tetap menyempurnakan pahalanya setelah selesai amalnya”.

Rebutlah peluang keemasan ini supaya tidak menyesal kerana menanggung kerugian yang amat besar berdasarkan sabda nabi saw:

“(Alangkah ruginya) seorang hamba yang mengetahui dan sangat dekat dengan Ramadhan tetapi berlalu (tanpa direbut dengan ibadah-ibadah) sedangkan dosa-dosanya tidak diampunkan”. (Muttafaq Alaih)

Ayuhlah orang yang mengetahui kelebihan Ramadhan..

Sesungguhnya pada diri kamu terdapat suatu khazanah yang sangat bernilai. Oleh itu memeliharanya adalah wajib pada waktu ini sehingga khazanah ini tidak dicuri dari kita selepas Ramadhan, bahkan rebutlah dengan hadiah-hadiah tambahan ini:

- Allah mengkhususkan dari ibadah puasa pahala dan anugerah. Menurut al-Baihaqi:

“Tiada seorangpun boleh mengambil pahala puasa sekalipun berbuat zalim. Tidak sama seperti ibadah dan amalam yang lain”.

- Amalan sunat berupa kemurahan hati akan memperolehi pahala yang tidak dihisab di mana Allah buka pintu kebaikannya dan menutup kejahatannya.
- Di antara kehidupan seharian yang menyeronokkan dan menggembirakan ialah meninggalkan akhlak keji dan menghiasi dengan akhlak mulia. Firman Allah:

“Katakanlah: "Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan”. (Yunus: 58)

- Memenuhi siang hari dengan puasa dan malam hari dengan al-Quran. Keduanya adalah teman yang paling ikhlas kerana mampu memberi syafaat kepada kita nanti berdasarkan sabda nabi saw:

“Puasa dan al-Quran kedua-duanya akan membei syafaaat kepada seorang hamba pada hari Kiamat”. (Ahmad)

- Kaab bin Malik r.a pernah berkata:

“Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan sambil dirinya berbicara bahwa apabila berbuka selepas Ramadhan untuk tidak lagi mahu melakukan maksiat kepada Allah nescaya akan dimasukkan ke dalam syurga tanpa sebarang masalah atau tanpa hisab. Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan sambil dirinya berbicara bahwa apabila berbuka selepas Ramadhan untuk berbuat maksiat kepada Allah, maka puasanya sebenarnya tertolak”.

Wahai umat Islam..marilah kita rebut peluang ini

Ramadhan datang ke dunia kita untuk mengubah kepada dunia yang baru dalam semua perkara, baik di peringkat individu, keluarga, masyarakat mahupun negara meskipun penderitaan menimpa saudara kita di Palestin, Iraq dan Afghanistan. Kita tetap meraikannya dengan kegembiraan hati meskipun tekanan menimpa umatnya seperti konspirasi musuhnya, kerakusan musuhnya dan kejahilan penduduknya. Semua ini Allah mengkhususkan pada bulan ini bukan bulan-bulan yang lain. Di antara hadiah dan anugerah itu ialah:

1.Marilah kita mengisytiharkan taubat dari keadaan sedia ada

Seakan-akan bulan Ramadhan sebelum berlalu mengisytiharkan kepada orang-orang terpilih: Adakah kamu telah bersedia? Firman Allah:

“Jika mereka mau berangkat, tentulah mereka menyiapkan persiapan untuk keberangkatan itu”. (At-Taubah: 46)
Apakah persediaan kita? Inilah seperti seruan yang begitu dekat yang dilaungkan ke lubuk hati kita untuk kehidupan yang baru. Firman Allah:

“dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung”. (An-Nur: 31)
Apa yang kami maksudkan taubat kepada Allah berdasarkan keadaan kita ketika ini, taubat dari suatu kehidupan kepada kehidupan yang lain, dari satu pemikiran kepada pemikiran yang lain, dari satu harapan kepada harapan yanag lain. Alangkah perlunya dunia kita kepada Islam yang hidup di dalam hati nurani penganutnya, lelaki dan perempuan, tua dan muda sepertimana Islam pernah melekat pada hati dan pemikiran para sahabat yang mulia. Firman Allah:

“Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka ”. (Al-Fath: 29)

Ayuh kita mulakan taubat dari kehidupan yang hina kepada kehidupan yang mulia (izzah), dari kehidupan yang ditempuhi sekarang kepada kehidupan yang mengembalikan kemuliaan dan kecemerlangan, dari kehidupan yang mundur dan tertinggal kepada kehidupan yang bekerja dan berjihad. Firman Allah:

“Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) kami, benar- benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami”. (Al-Ankabut: 69)

Ayuh kita mengisytiharkan taubat dari pemikiran yang pesimis kepada pemikiran yang optimis dalam menghadapi sebarang bentuk kezaliman, kerosakan dan penindasan, dari pemikiran putus asa kepada pemikiran semangat membara ke arah kesanggupan melakukan pengorbanan demi keamanan dan kesejahteraan. Firman Allah:

“Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka Itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk”. (Al-An’am: 82)

Kita menggalakkan taubat ini di kalangan manusia, dari harapan yang kecil dan mimpi yang lekeh kepada harapan yang besar dan mimpi yang agung dalam meneguhkan agama Allah dan mengukuhkan dunia dengan Islam. Firman Allah:

“Dialah yang Telah mengutus RasulNya (dengan membawa) petunjuk (Al-Quran) dan agama yang benar untuk dimenangkanNya atas segala agama”. (At-Taubah: 33)

2.Marilah kita jadikan suatu kehidupan yang berubah dan diperbaiki

Justeru perubahan dan pengislahan tidak mampu dicapai melainkan di sini, iaitu merebut hadiah dan anugerah ini dengan menyucikan jiwa, membersihkan dan mendidiknya supaya dalam ketaatan, Firman Allah:

“Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri”. (Ar-Ra’d: 11)

Ia bertujuan supaya setiap individu merasai muraqabah dengan Allah dalam apa jua keadaan, membanyakkan zikir, tilawah al-Quran, doa dalam apa jua kesempatan dan membetulkan perjalanan hidup mereka di tengah masyarakat dari segi muamalah, akhlak, tingkah laku seperti soal kemurahan hati, pengorbanan dan penggemblingan tenaga. Firman Allah:

“Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa”. (Ali Imran: 133)

3.Marilah jadilkan Eidul Fitri kita sebagai suatu kemerdekaan

Kemerdekaan dalam semua aspek hidup adalah maksud Eidul Fitri yang sebenar. Kemerdekaan individu dari kekolotan, kemerdekaan tanahair dari penguasaan kuasa asing dan kemerdekaan umat dari cengkaman pihak lain. Ketika hati menyatakan ubudiah kepada Allah sebenarnya suatu kemerdekaan dan pembebasan dari ketundukan kepada manusia dan ketakutan kepada mana-mana kuasa selain kuasa Allah. Firman Allah:

“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka”. (Hud:113)

Selama 30 hari di bulan Ramadhan adalah hari-hari pembebasan dan kemerdekaan yang tersemat kukuh di lubuk nurani kita erti kemerdekaan dan tertanam teguh di dalam ruh kita erti tanggungjawab supaya kita merasai seperti firman Allah:

“Kemuliaan adalah bagi Allah, rasul dan para mukminin”. (Al-Munafiqun: 8)

Menenggelamkan gambaran-gambaran hodoh berupa kekerasan, kezaliman, penipuan, penyamaran, perampasan, penyiksaan, menyekat kebebasan dan memalsu dan memutar belitkan fakta.

Marilah kita melaksanakan kewajipan kita yang paling utama sekarang

- Perancangan dan persiapan untuk kehidupan baru melalui strategi yang sesuai dengan hadiah dan anugerah yang terdapat di bulan ini yang diaplikasikan dalam program yang rapi kepada individu, keluarga dan masyarakat.

- Melengkapkan kemahuan dan keazaman yang mendorong kita untuk bekerja, keluar daripada kelemahan, menentang kelesuan. Justeru seluruh factor kejayaan tersedia seandainya lengkap kemahuan dan keazaman.

- Amalan tambahan..iaitu bergabung dan memberi sumbangan dalam usaha menyelamatkan tanahair kita, bersegera memberikan khidmat dan bertindas pantas untuk merebut waktu-waktu keemasan supaya keluar daripada kemalasan bekerja dan keengganan untuk bertindak.

Kita mohon kepada Allah sebagaimana Allah telah sampaikan kita kepada Ramadhan agar Allah menerima Ramadhan kita dan memakbulkan segala doa kita di bulan Ramadhan. Ya Allah, Amiin. Dan yang terakhir seruan kita adalah segala pujian hanya bagi Allah Tuhan sekalian alam.

http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=70145&SecID=213
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template