Wednesday, September 15, 2010

Ucapan Tahniah dan Pesanan Sempena Eidul Fitr

Tahniah dan Pesanan

فضيلة الأستاذ الدكتور محمد بديع

Risalah daripada Prof. Dr. Mohammad Badie’ Mursyd Am Ikhwan Muslimin

Segala puji hanya bagi Allah, selawat dan salam ke atas rasul, keluarga dan para sahabat dan orang-orang yang mengikutinya. Adapun selepasnya:

Kami dengan penuh keikhlasan mengucapkan tahniah kepada semua umat Islam di seluruh pelosok dunia sempena ketibaan Eidul Fitri al-Mubarak dengan mengharapkan Allah mengembalikan kita dan seluruh muslimin lebih dekat dengan Allah, lebih kekal di atas ketaatan dan menggolongkan kita di antara orang yang diberi pemeliharaan oleh Allah dan dibebaskan dari api neraka. Begitu juga kita memohon Allah mengembalikan kita dan bangsa Arab yang beragama Islam, membebaskan negeri-negeri kita dan membersihkannya daripada penjajah, menjadikan warganya bebas di negeri mereka, mengembalikan Palestin kepada rakyatnya dan mereka bergembira bersama umat Islam lain mendirikan solat di Masjid al-Aqsa sama seperti mereka bergembira mendirikan solat di Masjid al-Haram dan Masjid Nabawi. Hanya Allah yang memiliki kemuliaan.

Wahai umat Islam di mana jua,

Eid adalah kegembiraan yang dinikmati setelah menyempurnakan ibadah dan ketaatan. Bagi para muslimin dalam setahun mereka merayakan dua Eid iaitu Eidul Fitri dan Eidul Adha. Kedua-duanya dirayakan setelah menyempurnakan salah satu rukun dan salah satu ibadah fardu dalam Islam. Eid sebagai satu tanda yang jelas bahwa kegembiraan orang Islam selepas menyempurnakan ketaatan lebih dirasai berbanding kegembiraaan dalam semua urusan dunia. Asas kegembiraan mereka ialah seperti yang dinyatakan di dalam firman Allah bermaksud:

“Katakanlah: "Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan". (Yunus: 58)
Inilah tetamu mulia yang dinikmati oleh para muslimin pada hari-hari tertentu dengan ketibaannya yang bersinar dan masanya yang dipenuhi kebaikan untuk kita dan kemudian meninggalkan kita dengan jalannya yang penuh makna.

Adakah kita akan bergembira di akhirat nanti seperti kita bergembira semasa Eidul Fitiri di dunia. Dari Abu Hurairah r.a, nabi saw telah bersabda:

“Firman Allah dalam hadith Qudsi : “Puasa adalah perisai. Setiap amalan anak Adam adalah untuknya melainkan puasa kerana ia adalah untuk Ku. Aku yang akan mengganjarinya. Apabila seorang daripada kamu berpuasa maka janganlah ia menuturkan kata-kata yang buruk (keji) dan janganlah memekik-mekik tidak tentu hala . Apabila ia dimaki atau dicabar untuk bergaduh oleh seseorang hendaklah ia berkata saya berpuasa, saya sedang berpuasa. Demi jiwa Muhammad di tanganNya, bau mulut orang yang berpuasa lebih\ harum daripada bau kesturi di sisi Allah. Bagi orang yang berpuasa akan memperolehi dua kegembiraan di mana kegembiraan yang pertama ialah semasa berbuka akan merasa gembira dan kedua apa bila bertemu dengan Allah dengan sebab puasanya”. (Bukhari)

Dan berilah pujian untuk Allah kerana mengurniakan hidayah dan taufik untuk melakukan ketaatan. Firman Allah:

“Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur”. (Al-Baqarah: 185)

Iaitu supaya mereka mengingati Allah setelah mereka menyempurnakan ibadah puasa.
Begitu juga mereka disuruh mengingati Allah setelah selesai menunaikan ibadah haji. Firman Allah:
“Apabila kamu telah menyelesaikan ibadah hajimu, Maka berdzikirlah dengan menyebut Allah, sebagaimana kamu menyebut-nyebut (membangga-banggakan) nenek moyangmu, atau (bahkan) berdzikirlah lebih banyak dari itu”. (Al-Baqarah: 200)

Sama seperti kita disuruh membanyakkan zikir kepada Allah selepas solat Jumaat. Firman Allah:

“Hai orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan shalat Jum'at, Maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu Mengetahui. Apabila Telah ditunaikan shalat, Maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung”. (Al-Jumuah: 9-10)

Bahkan kita disuruh berzikir sebaik sahaja selesai solat fardu. Firman Allah:

“Maka apabila kamu Telah menyelesaikan shalat(mu), ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring”. (An-Nisa’: 103)

Oleh itu terdapat sunnah nabi yang menyatakan galakan bertasbih, bertahmid dan bertakbir selepas solat wajib. Menurut Ibn Abbas: “Kami tidak pernah mengetahui amalan rasul saw selepas solat kecuali bertakbir”.

Wahai saudara yang dimuliakan di seluruh dunia,

Sesungguhnya kegembiraan muslim sebenar hanya apabila taatkan Allah dan apabila Allah memberi mereka taufik kepada ketaatan lalu mereka membesarkan Allah dan memuji-Nya (bertakbir dan bertahmid). Kemungkinan ini menjadi sebab Ikhwan Muslimin apabila Allah memberi mereka taufik atau mengumpulkan mereka di atas zikir dan dakwah, maka laungan mereka ialah “Allahu Akbar wa lillah il-hamd”..

Justeru, penuhilah wahai muslim masa anda dengan ketaatan. Sesuatu amalan kepada Allah tidak akan sempurna melainkan mengikut syarak sehingga akhirnya. Wahai mukmin sesuatu perbuatan baik tidak boleh terhenti melainkan perlu diikuti dengan perbuatan baik yang lain. Begitu juga anda menjadikan setiap hari sebagai Eid, bahkan setiap jam sebagai Eid yang dipenuhi dengan kegembiraan dan kemeriahan. Inilah yang disebut sebagai ‘orang yang saling berlumba-lumba dan orang yang saling berlumba-lumba’ antara ketaatan sedangkan ketaatan tidak menghalang untuk merasai kegembiraan dalam perkara diharuskan selagi tidak diharamkan oleh Islam.

Buat pejuang pembebasan di pusat-pusat tahanan dan penjara,

Kami sampaikan ucapan tahniah buat saudara-saudara yang kita kasihi pejuang-pejuang pembebasan di penjara Mesir, penjajah Zionis, Iraq dan sebagainya. Kita mohon kepada Allah supaya melepaskan dan membebaskan mereka dari tahanan dan memberi mereka peluang menikmati kebahagiaan semasa Eidul Fitri bersama bapa, isteri, ibu, anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan dan saudara mara mereka dan diharapkan mereka menjadikan pengalaman yang ditempuh dan tidak ditempuhi dalam pertimbangan yang baik seluruhnya.

Buat pejuang pembebasan di Palestin,

Disamping itu kita sampaikan ucapan tahniah kepada saudara-saudara kita para mujahidin di Palestin dari laut sampai darat, kita juga memohon kepada Allah meneguhkan hati mereka, berdoa kepada Allah supaya mengikat hati-hati mereka, menghimpunkan anggota mereka dan menyatukan barisan mereka di dalam menghadapi Zionis yang menjajah bumi Palestin sebuah negeri Arab dan Islam.

Begitu juga kita berdoa supaya Allah mengurniakan mereka segala kebaikan dan keberkatan, Allah menolong mereka dengan tentera langit dan kemenangan. Kita sentiasa menghulurkan tangan kepada mereka sambil berkata: Tiada jalan membebaskan tanah air yang dirampas melainkan dengan jihad dan perjuangan, kita mengharapkan mereka bersatu padu sesama mereka dan terus berdiri di dalam satu barisan di dalam jihad menghadapi musuh, mententeramkan mereka bahwa setiap warga yang merdeka ialah yang saling bantu membantu dan berganding bahu. Ketahuilah wahai saudara yang dikasihi, bahawa keteguhan, kesabaran dan jihad kamu akan menggerakkan mereka yang memiliki hati nurani yang hidup dan merdeka di kalangan umat Islam mahupun yang bukan Islam. Pertolongan Allah sangat hampir. Allahu akbar wa lillah il-hamd
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template