Pandangan
Jelas dalam menyokong Morsi ke atas Abul Futoh
Selasa 2
Rejab 1433 bersamaan 22 Mei 2012
Muhammad
Ahmad Ar-Rashid
Tulisan saya ini agak terlambat disebabkan kesibukan saya
membantu Gerakan Dakwah Islah di UAE, semoga Allah
mengampuni saya dan semoga ikhwah semua memahami
keuzuran saya ini. Sepatutnya saya bersegera menyahut permintaan
al-akh Dr Wasfi untuk memberi pendapat tentang suatu pandangan
yang mengatakan bahawa anggota Jamaah Ikhwan bebas untuk tidak beriltizam
dengan pandangan Qiadah dalam persoalan pemilihan calon
daripada IM Sheikh Mohd Morsi. Namun saya berlengah
(tidak bersungguh) kerana menyangka bahawa isu tersebut sudah
jelas. Akan tetapi bila isu tersebut berlarutan
menjadi kabur, saya mengambil keputusan untuk
membetulkan keadaan.
Hakim itu adalah seorang mujtahid yang terkongkong oleh
kecenderungannya kepada Abul Futoh sebenarnya berada dalam
daerah kesilapan. Pendapat saya mengenai fatwa Tuan
Guru saya Sheikh Yusof Qardawi bahawa warga Mesir bebas
saja memilih salah seorang daripada tiga calon Islamic ialah; jika yang dimaksudkan itu rakyat awam Mesir maka
ijtihad itu betul, tapi jika yang dimaksudkan itu termasuk
Ikhwan yang merupakan anggota yang berintima' dengan
Dakwah IM , maka ijtihad tersebut adalah salah...ungkapan ini
agak berat untuk ditulis terhadap kedudukan Sheikh yang
termulia, namun khilaf pemberi fatwa menjadi sebab kepada datangnya rahmat kepada umat.
Saya
berani berkata demikian kerana saya kenal beliau seorang yang
sentiasa bersikap lapang dada dan terbuka serta jujur dalam
apa-apa perkongsian. Saya berpendapat
bila seorang al-akh itu memberi baiah secara sukarela kepada
kepimpinan dakwah, maka ia bermakna: bahawa dia telah redho
menyerahkan kepada kepimpinan dalam perkara ijtihadi dalam situasi berbilangnya pendapat, perkara ini amat penting dalam
intima' dakwah. Ini bermakna
beriltizam dengan perancangan dakwah adalah wajib dalam semua
perkara. Tanpanya tidak akan terlaksana amal secara jama'ie.
Pendakwah yang berintima' dengan Jamaah sebenarnya seorang muslim
yang thiqah kepada Jamaah dan kebenarannya. Justeru pandangan
saya ini bersandarkan neraca Fiqh Dakwah dan formula-formula
Mazhab Ihya' Fiqh Dakwah yang saya cuba
jelaskan di sini: Bahawa mereka yang berintima'
kepada dakwah IM tidak mempunyai pilihan lain dalam hal ini, iaitu mereka wajib memilih calon dakwah iaitulah
Sheikh Mohd Morsi.
Adapun pendokong bagi dakwah ini, iaitu mereka yang ada
hubungan dengan dakwah tetapi tidak sampai ke darjat
memberi baiah, begitu juga mereka yang kasih kepada dakwah
ini terdiri daripada kalangan rakyat awam Mesir:
Maka kaedah syariyyah yang lain juga mewajibkan mereka memilih calon dakwah Sheikh Mohd Morsi. Kaedah ini secara ringkas
menyatakan: Bahawa jawatan presiden hanya layak
disandang oleh presiden yang disokong oleh kelompok manusia yang
melantiknya dan jamaah itu mempunyai satu kesefahaman
bersamanya untuk berkhidmat dan melaksana segala perancangannya
agar mampu berhadapan dengan segala cabaran mendatang.
Syarat tersebut hanya dimiliki oleh satu-satunya calon iaitu Sheikh Mohd Morsi.
Beliau sahajalah (Mohd Morsi) yang memiliki kemampuan
mengagihkan pengalaman, ilmu dan
tenaga IM dalam memberi khidmat sesuai dengan kedudukannya sebagai
seorang presiden. Lebih-lebih lagi bagi memerangi kerosakan yang
berakar umbi dalam sistem pemerintah Mubarak. Sheikh Abul Futoh tidak
memiliki selain suara jalanan yang tidak diikat oleh sebarang iltizam
maupun sikap berkecuali menjadikannya pada kedudukan yang amat lemah.
Dalam Qaedah Syariyyah menyebut bahawa memilih yang lebih baik itu wajib, iaitu di kala terdapatnya banyak pilihan
sebagai memenuhi tuntutan ayat Allah:
(فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا
بِأَحْسَنِهَا)
"Maka ambillah
ia dengan bersungguh dan perintahkanlah kaummu mengambil yang terbaik
daripadanya". Jadi yang terbaik dalam suasana Mesir sekarang ialah melantik orang yang paling layak iaitu Sheikh Mohd
Morsi, ditambah dan dikuatkan dengan kemampuan
Jamaah yang amat berpengalaman .
Kata-kata Ibnu Khaldun dalam Muqaddimahnya jelas bahawa yang
paling layak untuk memegang kerusi presiden dan
kepimpinan ialah seorang yang disokong oleh kelompok iaitu jamaah
yang membantu dan taat kepadanya atau qabilah yang
mampu merealisasikan kehendaknya. Puak atau kelompok yang dimaksudkan
di sini bukan puak tercela yang dinafikan oleh uruf imani,
bahkan ia adalah method ta'bir klasik (gaya bahasa lama). Ijtihad Ibnu Khaldun memang benar kerana beliau seorang yang faqih
dan dikenali, bukan hanya seorang sejarawan. IM
akan berusaha dengan segala kemampuannya untuk
memperkuatkan kedudukan Mohd Morsi bagi menunaikan janjinya
sebagai presiden terutama dalam masa paling genting sepanjang sejarah Mesir ini. IM adalah jamaah yang ikhlas
dan bersih, sejarah jihad dan idea
membangun masyarakat yang dibawanya amat cemerlang, kaya dengan
buah fikiran yang bernas. Hari-hari yang berlalu membuktikan mereka amat mementingkan kemaslahatan umat.
Abul Futoh sebenarnya telah terputus dengan jamaah. Dengan
sebab itu dia bersendirian dan amat lemah. Salem
Awa sebenarnya pendokong bid'ah Iran dan saya berpendapat
dia samasekali tidak wajar disokong kerana ia boleh
membuka ruang masuknya pengaruh Iran dan menjadi ancaman kepada keselamatan negara Arab. Bahaya itu mesti disekat,
semoga Allah swt membantu kita semua. Ayuh kita
jadikan suara dalam pilihanraya kali ini berjalan dengan penuh
kesedaran melalui kecerdikan memilih bersandarkan kaedah-kaedah
syara' dan neraca-neraca iman. Demikianlah fatwa saya sekalipun
kelewatannya menjadikan ia kurang menarik, hendaklah yang menyaksikan
menyampaikan kepada mereka yang tidak hadir..