Tulisan: Ustaz Mohamed Hamed Eliwa
Terjemahan: UsTACZ
Sesungguhnya
termasuk dalam tujuan dakwah kepada Allah itu ialah menyebarkan
kebaikan di kalangan manusia, amar makruf dan nahi mungkar, menggalakkan
manusia melakukan kebaikan serta memberi amaran bagi manusia dari
perkara keji dan mungkar. Di jalan dakwah ini, kita menghadapi
dua jenis amal dakwah:
1) Pembinaan dan takwin.
2) Propaganda dan pengenalan.
Usaha
yang dicurahkan untuk kedua-dua garis (Takwin – Takrif) selamanya tidak
akan terpisah, bahkan ia saling menyempurna antara satu sama lain.
Memandu Masyarakat
Imam Al-Banna membicarakan
konsep ini ketika bercakap tentang maratibul amal (susunan amal) yang
dituntut daripada seorang al-akh yang benar. Tajuk ini disebut selepas
tajuk ‘Dua Susunan Amal’, iaitu islah al-nafs dan takwin al-bait (baiki
diri dan membentuk keluarga).
Kata Imam: “Dan memandu
masyarakat dengan menyebarkan kebaikan padanya, memerangi perkara keji
dan mungkar, menggalakkan melakukan kebaikan, amar makruf dan nahi
mungkar, bersegera ke arah kebaikan, menarik pandangan umum masyarakat
kepada fikrah Islamiyah serta sentiasa berusaha mewarnai
fenomena-fenomena umum dengan fikrah tersebut….”. (Risalah Ta’alim)
Tidak
syak lagi bahawa dakwah pada marhalah terbuka dalam masyarakat
mestilah bermula dari sifatnya sebagai dakwah dan tarbiyah yang
praktikal. Individu-individunya mestilah bergerak menyebarkan kebaikan
di tengah-tengah masyarakat dengan kemuliaan akhlak - hasil tarbiyah dan
nilai-nilai yang ditanam oleh dakwahnya - berdasarkan manhaj Islam.
Bekalan seseorang tidak terpisah dari gerak kerjanya. Tarbiyah tidak
terpisah dari dakwah dan khidmatnya kepada masyarakat.
Di
sini kita tidak mahu berbincang tentang faedah bekerja dalam masyarakat
umum serta faktor-faktor pendorong ke arah itu, tetapi sebagaimana
kerja bersama masyarakat punyai banyak faedah, ia juga
punyai disiplin yang mesti dipelihara pada batas-batasnya.
Disiplin Amal Dakwah Umum dan Propaganda
Ketika
kita sibuk dengan aktiviti-aktiviti umum di pelbagai medan, kita mesti
tunduk kepada disiplin tarbiah yang telah ditetapkan. Disiplin berkaitan
bagaimana kita mempromosi program dan aktiviti kita supaya ia selari
dan secucuk dengan projek pengaktifan dakwah, bagaimana cara sesuai
untuk kita wara-warakan itu semua kepada masyarakat. Semua disiplin
berkaitan faktor-faktor yang mendorong usaha ini dan juga objektif
pengiklanan kepada masyarakat dan juga hubungkait antara aktiviti kita
dengan usaha selain daripada kita yang juga berada di medan amal umum:
- Kepentingan menghadirkan niat yang ikhlas semata-mata kerana Allah Ta’ala. Amal yang dilakukan diniatkan kerana Allah SWT demi mengharapkan keampunan dan keredhaanNya dan kita tidak akan sekali-kali menuntut balasan selain itu.
- Bahawa hakikat sebenar harakah umum dakwah di kalangan manusia adalah ibadat. Kita beribadat kepada Allah dalam semua pergerakan dan diam kita pada semua medan gerakan (ekonomi, social, politik, dakwah, pendidikan, kesihatan… dsb). Dari sini kita mestilah merasai makna beribadat dan ubudiyyah dalam kerja-kerja dakwa umum bersama masyarakat.
- Mesti berhati-hati supaya kerja yang dilakukan – zahir yang diperlihatkan kepada orang ramai – tidak dihinggapi penyakit riya’ atau sum’ah, lalu kerja menjadi punah. Maka rosak dan sia-sialah usaha tanpa pahala.
- Orang yang terdedah dalam kerja kemasyarakatan daripada individu kita mestilah terdiri dari kalangan mereka yang punyai sum’ah (reputasi) yang baik, profil dan perjalanan hidup yang cemerlang. Mereka punyai keistimewaan dengan taqwa, akhlak mantap, mampu mempengaruhi dan tidak terpengaruh dengan penyakit dan tingkahlaku jelek. Mereka adalah cerminan dakwah di hadapan khalayak manusia.
- Memelihara kesempurnaan adab dan kemuliaan akhlak ketika bersama masyarakat. Dalam bab ini, Imam Al-Banna mengatakan: “Hendaklah kamu berusaha agar sentiasa benar dan jangan melampaui batas. Berusahalah agar propaganda yang kamu laksanakan berada pada batas-batas adab dan akhlak yang mulia. Berusahalah dengan bersungguh-sungguh mengumpulkan hati dan menjinakkan ruh serta ingatlah setiap kali dakwah berjaya, ia adalah dengan sebab kelebihan Allah SWT jua. Firman Allah SWT: “….bahkan (kalaulah sah dakwaan kamu itu sekalipun maka) Allah jualah yang berhak membangkit-bangkitkan budiNya kepada kamu, kerana Dia lah yang memimpin kamu kepada iman (yang kamu dakwakan itu), kalau betul kamu orang-orang yang benar (pengakuan imannya)”.
- Jangan sampai kerja dakwah, kerja kemasyarakatan dan propaganda tersebut membawa kepada perbalahan atau persaingan tidak sihat sehingga menyebabkan perjalanan dakwah tergendala atau melambatkannya dari mencapai matlamat.
- Perhatian
khusus mestilah diberikan terhadap mereka yang berada pada posisi amal
am dari segi tarbiah dan iman. Tabiat kerja sedemikian amat berhajat
kepada keprihatian tarbawi secara konsisten. Ini disebabkan tabiat kerja
tersebut menuntut demikian; seperti terlibat dengan penganjuran
majlis-majlis besar, pentas, mimbar, sentiasa diburu oleh cahaya flash
kamera atau terserlah nama dan kerjanya di dada-dada akhbar dan kaca
televisyen. Faktor pendorong kepada keperluan tersebut bertujuan bagi
menjaga mereka dari terpengaruh dengan fitnah dan kebimbangan dari
berlakunya sesuatu perubahan kepada jiwanya bilamana hilangnya perhatian
di atas. Lantas hati nanti tergantung dengan dunia bersifat sementara,
hawa nafsu yang terdorong ke jalan yang terseleweng dan akan menjauh
dari objektif dan matlamat asal dakwah. Maka akan binasalah mereka
–na’uzubillah- (Semoga Allah SWT memelihara ikhwah dan akhawat
sekalian). Daripada Qatadah, daripada Anas, Nabi SAW bersabda: “Tiga
perkara yang membinasakan: kedekut yang ditaati, nafsu yang diikuti dan
rasa ujub dengan diri sendiri”. (Hadis Baihaqi dan dihasankan oleh
Al-Albani)
- Kerja untuk masyarakat termasuk aktiviti propaganda dakwah bagi mencapai objektif itu seharusnya dibuat berlandaskan prinsip. Ia bukan untuk tindakbalas (reaksi balas) terhadap orang lain atau untuk memperlekehkan usaha lain (pertubuhan atau individu), atau bagi menzahirkan keinginan kita untuk tertonjol bahawa kita lebih baik dan lebih kuat daripada orang lain. Objektif kita mestilah jelas, iaitu sentiasa mengutamakan dakwah, menyebarluaskan kebaikan kepada manusia, memberi khidmat dan memperbaiki yang rosak. Sebelum itu semua mestilah didorong oleh matlamat agong kita iaitu mencapai darjat ubudiyyah sebenar semata-mata kerana Allah SWT
- Hendaklah kita semua konsisten dengan hikmah kebijaksanaan dalam dakwah dan propaganda kita. Hendaklah kita memperindahkan jalan dan mu’amalah kita kerana kita disuruh oleh Allah SWT. Allah SWT berfirman:
(ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ
بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ
سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ. [النحل:125].)
“Serulah
ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan
nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau
serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah
jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia
lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah
petunjuk”.
(وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً[البقرة:83
“dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik”.
Termasuk
makna dari hikmah kebijaksanaan itu ialah mempamerkan dakwah kita ini
dengan ‘approach’ terbaik dan memperelokkan seni komunikasi dengan
mereka. Termasuk juga menunjuk qudwah sesuai dengan apa yang kita seru
kepadanya. Tidak berlaku apa yang kita cakap tak serupa bikin. Termasuk
dari hikmah juga ialah kita mendahului dalam mempraktikkan apa yang kita
seru kepadanya kerana:
(إذا كنت إمامي فكن أمامى)
“Bila kamu menjadi imam saya, maka hendaklah kamu berada di hadapan saya”.
Alangkah
baiknya jika kita boleh menjiwai bahawa kita ini adalah pembawa
kebaikan dan penghubung bagi ummah dan manusia semua mendapat hidayah
Allah SWT. Tidak patut ada dalam diri kita rasa tinggi diri, bersikap
kasar dan merasa lebih, malah perlu bersikap pro aktif dan sentiasa
prihatin. Allah SWT berfirman:
(لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ [التوبة:12
“Sesungguhnya
telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri
(iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya
sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak
(inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas
serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman”.
Tunjukkan sikap
lemah lembut dan sopan santun serta berlapang dada. Allah SWT merahmati
orang yang mengatakan: “Orang yang melapangkan dirinya (baik sangka)
untuk orang lain bermakna dia memiliki dada yang lapang”.
Iaitu orang yang
dengan rela hati bersusah payah menyeru manusia kepada dakwah dan ringan
tulang berkhidmat untuk kesejahteraan masyarakat, sudah barang tentu
dia adalah seorang yang punyai sikap berlapang dada yang tiada tolok
banding dan dia adalah seorang yang paling bersedia untuk menerima
tanggungjawab.
10. Hendaklah kita sentiasa merenung diri sendiri setelah selesai melaksanakan program dan kerja kemasyarakatan berupa propaganda dan lainnya untuk bermuhasabah: “Apa pulangan yang diperolehi oleh dakwah kita dari kerja-kerja tersebut? Apa pula keuntungan yang kembali kepada kita sebagai individu yang bekerja? Adakah kita menjadi semakin dekat dengan Tuhan kita dari kerja ini? Adakah benar kita telah menyumbang faedah berguna untuk masyarakat dan umat kita? Apakah kesan positif dalam konteks takwin dan tarbiyah kita? Apakah usaha-usaha tersebut telah menambahkan sesuatu kemahiran atau pengalaman untuk dibawa ke masa depan? Dan lain-lain soalan yang boleh ditanya guna untuk menonjolkan kepentingan perbahasan seumpama ini dalam sudut-sudut – faedah dakwah dan tarbiyah daripada kerja umum.
10. Hendaklah kita sentiasa merenung diri sendiri setelah selesai melaksanakan program dan kerja kemasyarakatan berupa propaganda dan lainnya untuk bermuhasabah: “Apa pulangan yang diperolehi oleh dakwah kita dari kerja-kerja tersebut? Apa pula keuntungan yang kembali kepada kita sebagai individu yang bekerja? Adakah kita menjadi semakin dekat dengan Tuhan kita dari kerja ini? Adakah benar kita telah menyumbang faedah berguna untuk masyarakat dan umat kita? Apakah kesan positif dalam konteks takwin dan tarbiyah kita? Apakah usaha-usaha tersebut telah menambahkan sesuatu kemahiran atau pengalaman untuk dibawa ke masa depan? Dan lain-lain soalan yang boleh ditanya guna untuk menonjolkan kepentingan perbahasan seumpama ini dalam sudut-sudut – faedah dakwah dan tarbiyah daripada kerja umum.
اللهم
ارزقنا الاخلاص في القول والعمل ، والسر والعلن ، وكلمة الحق في الرضا
والغضب ، واجعلنا ممن عبادك الصالحين ، ومن جند دعوتك العاملين المخلصين .
وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين