Dalam
berinteraksi dengan sesebuah jamaah, pastilah banyak halangan yang akan
kita hadapi. Oleh yang demikian, kita memerlukan ilmu yang cukup bagi
mewujudkan suasana amal jamai’e yang ideal.
Adalah
sesuatu yang mustahak untuk kita memahami adab-adab dalam berinteraksi
dengan jamaah sebagai panduan untuk kita praktikkan bersama.
"Sesungguhnya
jika engkau tidak bersama mereka, maka engkau tidak akan bersama
orang-orang selain mereka. Sementara jika mereka tidak bersamamu, mereka
tetap wujud bersama yang lain."
Ungkapan
di atas menyedarkan kita tentang keperluan kita akan sebuah jamaah dan
untuk sentiasa berada dalam ruang lingkupnya kerana apabila kita tidak
lagi bersama mereka, tidak mungkin kita bergaul dengan orang-orang yang
mempunyai tahap kebaikan di bawah dari mereka, sementara jamaah dan
mereka yang ada di dalamnya akan terus wujud dan berjalan samada dengan
kita atau tanpa kita.
Secara
jelasnya, masuk dan keluarnya kita dari sebuah jamaah tidak akan
memberi pengaruh yang kuat apalagi sampai mampu menggoncangkan jamaah
tersebut.
Dengan
kata lain, jika kita keluar dari jamaah tersebut, kitalah yang rugi
sementara bagi jamaah, boleh dikatakan hampir tidak ada kerugian kerana
begitu ramai lagi mereka yang bersedia untuk menggantikan kita.
Oleh kerana itu, keberadaan kita di dalam sebuah jamaah adalah anugerah Allah yang mesti disyukuri dan dipelihara.
Oleh kerana itu, keberadaan kita di dalam sebuah jamaah adalah anugerah Allah yang mesti disyukuri dan dipelihara.
Salah
satu usaha untuk menjaga kurniaan penyertaan kita dalam jamaah ini
adalah dengan sentiasa berinteraksi secara intensif dengan dakwah itu
sendiri dan semua elemen-elemen dakwah atau elemen jamaah.
Yang
terpenting dari semua itu tentu sahaja adalah dengan dakwah atau jamaah
itu sendiri, kemudian dengan murabbi serta dengan sesama sahabat
seperjuangan dan juga dengan mutarabbi.
A. INTERAKSI DENGAN DAKWAH
PERTAMA : Melepaskan diri dari segala keterikatan dengan institusi-institusi atau jamaah-jamaah lainnya (terutama apabila diminta oleh kepimpinan jamaah untuk melakukan itu).
A. INTERAKSI DENGAN DAKWAH
PERTAMA : Melepaskan diri dari segala keterikatan dengan institusi-institusi atau jamaah-jamaah lainnya (terutama apabila diminta oleh kepimpinan jamaah untuk melakukan itu).
Salah satu rukun ba'iah adalah ‘tajarrud’ yang memberi maksud bahwa kita memberikan kesetiaan, keterikatan dan ketaatan secara total kepada jamaah.
Adalah
difahami bahwa kadang-kadang kita memiliki kritikan-kritikan yang
konstruktif terhadap jamaah, di mana ia bukanlah kerana kita tidak ‘tsiqah’ kepada jamaah itu atau sudah cenderung kepada jamaah lain.
Namun,
apabila jamaah telah membuat penilaian di mana kita
dikehendaki memutuskan ikatan dengan yayasan atau organisasi tertentu
yang mungkin boleh menjejaskan halatuju jamaah, maka sayugialah kita
menerima dan mentaati kecuali apabila jamaah menugaskan kita untuk tetap
di sesebuah lembaga atau organisasi tertentu untuk tujuan tertentu.
KEDUA : Menghidupkan kebiasaan-kebiasan Islam.
KEDUA : Menghidupkan kebiasaan-kebiasan Islam.
Tujuannya
adalah agar kita tetap terpelihara di dalam ruang lingkup jamaah dengan
hidayah yang diberikan oleh Allah. Di antara usaha untuk terus
meningkatkan kualiti keislaman dan keimanan adalah dengan sentiasa
menghidupkan kebiasaan-kebiasaan Islam seperti menyebarkan salam,
membaca doa-doa harian, mendahulukan anggota tubuh yang kanan dan
lain-lain.
Ini
adalah kerana, hanya dengan berusaha untuk meningkatkan kualiti diri
sahajalah, kita akan tetap terjaga kebersamaannya dengan jamaah dengan
keserasian kebaikan yang dimilikinya.
KETIGA : Berkenalan dengan para pendakwah dengan pengenalan yang sempurna dan sebaliknya mereka juga mengenal kita dengan sempurna.
KETIGA : Berkenalan dengan para pendakwah dengan pengenalan yang sempurna dan sebaliknya mereka juga mengenal kita dengan sempurna.
Selain
untuk menunaikan hak-hak dan kewajiban ukhuwah, perkenalan yang
intensif dan sempurna dengan para pendakwah akan membuatkan kita saling
menilai jati diri kita dan meningkatkan keperibadian kita.
Lebih-lebih
lagi interaksi dengan saudara-saudara kita yang lebih dahulu memasuki
jamaah dibandingkan dengan kita. Bukankah Rasulullah saw bersabda :
“Mu'min adalah cermin bagi saudaranya”.
KEEMPAT : Menunaikan kewajiban-kewajiban harta seperti zakat, infaq, kerjasama kewangan dan lain-lain.
KEEMPAT : Menunaikan kewajiban-kewajiban harta seperti zakat, infaq, kerjasama kewangan dan lain-lain.
Tidak
dipertikaikan lagi bahwa masalah ekonomi, mata pencarian atau kewangan
adalah perkara-perkara yang penting yang perlu diperhatikan oleh anggota
jamaah.
Untuk
menunaikan kewajiban harta di dalam Islam dan organisasi seperti zakat,
infaq, kerjasama kewangan dan lainnya tentu sahaja perlu diwujudkan
dahulu asas-asas atau ciri-ciri “Mampu Bekerja”
di dalam diri anggota tersebut.
KELIMA : Menyebarkan dakwah di setiap tempat dan membentuk keluarga-keluarga dakwah.
Pembentukan
peribadi muslim di dalam jamaah dimaksudkan bukan sahaja untuk
membentuk seorang muslim menjadi soleh semata-mata bahkan juga mesti
menjadi ‘musleh’.
Jadi,
bukan sekadar mengusahakan nilai-nilai kebaikan yang melekat dalam
dirinya, melainkan juga mengusahakan agar keluarga dan masyarakatnya pun
diwarnai oleh nilai-nilai kebaikan tersebut. Bahkan lebih dari itu, ia
perlu pula berusaha menjadikan keluarganya juga sebagai
pendukung-pendukung utama dalam dakwah.
KEENAM : Mengenali harakah-harakah Islam.
KEENAM : Mengenali harakah-harakah Islam.
Keberadaan
kita sebagai anggota di dalam jamaah ini tentu sahaja membuatkan kita
semakin mengenali jamaah kita, sejarah, visi dan misinya, tokoh-tokohnya
dan lain-lain sebagai sebuah harakah Islam. Namun sebagai bahan
perbandingan, kita perlu juga mengenali harakah-harakah Islam yang
lainnya.
Tujuan mengenali harakah-harakah lainnya adalah bagi :
- Mengambil kebaikan dari harakah lain.
- Meninggalkan dan jika mampu meluruskan kekurangan dan keburukan dari harakah lain.
- Berusaha saling bekerjasama dalam hal-hal yang disepakati dan saling berlapang dada dalam hal-hal yang diperselisihkan untuk menjaga tali silaturahim dan komunikasi paling minima antara kepimpinan harakah.
B. INTERAKSI DENGAN KEPIMPINAN
Kepimpinan dalam dakwah memiliki hak :
- Seorang ayah dari sudut ikatan hati.
- Seorang ustaz dalam hal penyampaian ilmu.
- Seorang syeikh dalam memberikan tarbiyah ruhiyah.
- Seorang komandan dalam menentukan atau memberikan polisi-polisi umum di lapangan dakwah.
Dalam
proses interaksi dengan kepimpinannya, seorang anggota jamaah dituntut
supaya mampu merealisasikan hubungan dengan baik sebagai tanda kewujudan
kepimpinan yang terdekat dengannya.
Di
antaranya ialah memperhatikan hak-hak kepimpinan seperti yang tersebut
di atas. Selain itu juga, ia hendaklah berusaha untuk memenuhi
perkara-perkara berikut :
PERTAMA : TAAT.
PERTAMA : TAAT.
Seorang
anggota hendaklah sentiasa taat melaksanakan perintah-perintah dan
arahan-arahan kepimpinan samada dalam keadaan senang atau susah begitu
juga ketika dalam keadaan bersemangat atau dalam keadaan terpaksa
kecuali perintah maksiat kerana tidak boleh mentaati makhluk dalam
keadaan bermaksiat kepada Allah swt.
Jamaah,
dalam merealisasikan tujuannya pastilah memerlukan pengikut yang taat
dan memahami akan tuntutannya. Ini menjadi sebab kenapa Imam Hasan Al
Banna meletakkan syarat bagi mereka-mereka yang ingin bekerja dalam
jamaah ini iaitu sepuluh rukun : Faham, Ikhlas, Amal, Jihad, Pengorbanan, Taat, Tajarrud, Tsabat, Ukhuwwah dan Tsiqah.
Tuntutan
sedemikian adalah sesuatu yang logik dan bukan suatu yang diada-adakan
kerana organisasi musuh yang bertaraf antarabangsa sekalipun menuntut
perkara yang sama dan bahkan kadang-kadang tidak masuk akal misalnya,
para agen ‘Mossad Yahudi’ tidak akan segan-segan untuk membunuh anggotanya jika terbukti ia telah berkhianat kepada organisasi mereka.
Namun organisasi dakwah tidaklah sampai sedemikian di mana sesiapapun boleh masuk dan juga tidak akan menahan mereka yang mahu keluar darinya. Masing-masing akan memetik buahnya sendiri, baik di dunia mahupun di akhirat.
Namun organisasi dakwah tidaklah sampai sedemikian di mana sesiapapun boleh masuk dan juga tidak akan menahan mereka yang mahu keluar darinya. Masing-masing akan memetik buahnya sendiri, baik di dunia mahupun di akhirat.
Jamaah
kita mempunyai tujuan yang amat mulia di mana perjuangannya melibatkan
antara generasi dalam rentang waktu yang tidak terbatas dalam menegakkan
ketinggian kalimah Allah sehingga dunia ini kiamat.
Hanya tentera Allah swt sahajalah yang mampu menegakkannya, bukan orang yang berjiwa kecil.
KEDUA : TSIQAH
KEDUA : TSIQAH
Seorang anggota dikatakan ‘tsiqah’ kepada
kepimpinannya jika ia memiliki ketenangan dan ketenteraman jiwa
terhadap apa-apa yang datang dari pihak kepimpinan, iaitu tenteramnya
jiwa dengan seluruh yang keluar darinya dan ia tidak pernah ragu-ragu
terhadap arahan yang datang darinya.
Ibarat
seorang tentera yang merasa puas dengan komandannya dalam hal kapasiti
kepimpinannya mahupun keikhlasannya dengan kepuasan yang mendalam yang
menghasilkan :
- Rasa cinta.
- Penghargaan.
- Penghormatan.
- Ketaatan.
“Maka
demi Rabbmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka
menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan,
kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan
terhadap sesuatu keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan
sepenuhnya”. (QS An Nisaa’ : 65)
Pemimpin adalah unsur penting dalam dakwah dan tidak ada dakwah tanpa kepimpinan. Kadar ‘tsiqah’ yang timbal balik antara pemimpin dengan yang dipimpin menjadi neraca yang menentukan sejauh mana :
Pemimpin adalah unsur penting dalam dakwah dan tidak ada dakwah tanpa kepimpinan. Kadar ‘tsiqah’ yang timbal balik antara pemimpin dengan yang dipimpin menjadi neraca yang menentukan sejauh mana :
- Kekuatan sistem jamaah.
- Ketahanan perancangannya.
- Keberhasilannya mewujudkan tujuan.
- Keteguhannya dalam menghadapi tentangan.
‘Tsiqah’ kepada
pemimpin adalah segala-galanya dalam kejayaan dakwah. Untuk mengetahui
kadar ketsiqahaan dirinya terhadap mas’ulnya, bertanyalah kepada diri
sendiri dengan tulus mengenai beberapa perkara berikut :
1. Sejauhmana kita mengenali mas’ul tentang riwayat hidupnya.
2. Kepercayaan terhadap kapasiti dan keikhlasannya.
3. Kesediaan
menerima perbezaan pendapat dengan mas’ul apabila mas’ul telah memberi
perintah atau larangan yang berbeza dengan pendapat kita.
4. Kesiapan untuk meletakkan seluruh aktiviti dakwahnya dalam kendalian mas’ulnya.
KETIGA : ILTIZAM.
Seorang
anggota mestilah berusaha untuk menjaga serta meneruskan iltizam atau
komitmennya kepada kepimpinan dan jamaah dengan jalan keterbukaan dalam
memberi informasi akan keadaan dirinya secara objektif sehingga terjaga
pula hubungan ruhiyah dan amaliyah dalam ruang lingkup berjamaah.
Sebenarnya
bergerak dalam suatu jamaah adalah tugas, tanggungjawab dan amanah yang
mesti dipikul oleh pemimpin beserta seluruh anggotanya.
Kesemuanya mesti dikoordinasikan secara rapi ibarat sebuah bangunan yang kukuh.
a. Tidak boleh saling membiarkan.
b. Tidak berperilaku bahaya atau saling membahayakan.
c. Tidak menyimpang dari jamaah atau hilang dari peredaran jamaah dalam kurun waktu tertentu.
d. Mesti ada jalinan komunikasi yang efektif serta terus menerus bergaul mesra.
Ustaz Mustafa Masyhur pernah memberi ‘taujihat’ yang luar biasa :
“Mutu jamaah bergantung kepada mutu ‘harakah’ (gerakan), mutu ‘harakah’ bergantung kepada mutu ‘musyarakah’ (pergaulan), mutu ‘musyarakah’ bergantung kepada mutu ‘muhawarah’ (komunikatif, saling mempunyai sikap keterbukaan) dan mutu ‘muhawarah’bergantung kepada bagaimana mutu ukhuwahnya (persaudaraannya)”.
KEEMPAT : MEMILIKI SIKAP ‘IHTIRAM’ (MENGHORMATI) KEPIMPINAN.
KEEMPAT : MEMILIKI SIKAP ‘IHTIRAM’ (MENGHORMATI) KEPIMPINAN.
Memuliakan
dan menghormati mas’ul tidak semata-mata ditujukan kepada diri mas’ul
itu semata-mata tetapi kerana dirinya dipandang sebagai lambang jamaah
yang mengibarkan bendera Islam untuk menyerukan hidayah kepada umat
manusia. Setiap gerakan yang merugikan kedudukan pemimpin akan merusak
citra dan keutuhan jamaah.
Bukanlah suatu ciri ‘feudalisma’ jika
kita menghormati orang atasan kita yang memang layak dihormati apalagi
ia sekaligus berfungsi sebagai orang tua, guru, syeikh dan ketua.
Bukankah
Islam mengajarkan kita menghormati orang yang lebih tua dari kita dan
banyak memberikan kebaikan untuk kita seperti orang tua, guru, syeikh
dan ketua.
KELIMA : MEMBERI NASIHAT, MASUKAN, SARANAN DAN KRITIKAN SECARA HALUS DAN SEMBUNYI-SEMBUNYI DAN TIDAK SECARA TERBUKA.
KELIMA : MEMBERI NASIHAT, MASUKAN, SARANAN DAN KRITIKAN SECARA HALUS DAN SEMBUNYI-SEMBUNYI DAN TIDAK SECARA TERBUKA.
Memang
tidak boleh dimungkiri lagi bahwa kepimpinan adalah juga manusia biasa
yang mempunyai kekurangan dan kelemahan, namun bila kita ingin
mengkritik atau memberi nasihat, hendaklah dengan memperhatikan adab
agar martabat atau kemuliaannya sebagai kepimpinan tidak terjejas di
hadapan orang lain.
Di
antara sifat mu’min adalah suka nasihat menasihati dengan kebenaran dan
saling berwasiat dengan kesabaran. Ketinggian kedudukan mas’ul tidak
boleh menjadi penghalang untuk itu dalam rangka untuk memperbaiki amal
dan menghindarkan hal-hal yang negatif. Tidak boleh merasa berat dalam
memberi nasihat, begitu juga mas’ul mesti berlapang dada dan bersyukur
dalam menerimanya.
“Agama itu adalah nasihat. Kami bertanya, ‘untuk siapa?’ Rasulullah saw menjawab, ‘Bagi Allah, RasulNya, pemimpin-pemimpin kaum muslimin dan orang orang awamnya’” (HR Muslim)
Adapun adab yang mesti kita jaga dalam memberi nasihat kepada mas’ul adalah dengan memilih ketepatan suasana dan cara.
Paling tidak ada tiga perkara yang perlu diperhatikan :
- Berilah nasihat dalam bentuk yang paling baik dan nasihat tersebut hendaknya diterima menurut bentuknya.
- Menasihatinya secara diam-diam bererti telah menghormati dan memperbaikinya kerana jika kita menasihatinya dengan cara terang-terangan di hadapan orang ramai, seolah-olah kita telah memalukannya dan merendahkannya.
- Tatkala memberi nasihat, hati atau niat kita tidak boleh berubah walau sehelai rambut pun. Tidak merasa lebih mulia atau menganggap diri seperti guru sehingga menjadikan objek nasihat seolah-olah seorang pesakit yang penuh dengan kekurangan. Rasa cinta dan hormat kepadanya tidak boleh berkurang sedikitpun.
C. INTERAKSI DENGAN SAUDARA-SAUDARA SEPERJUANGAN (IKHWAH)
Sesungguhnya kita perlu mengenal saudara-saudara pendakwah kita dengan pengenalan yang sempurna sebagaimana firman Allah swt :
“Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara.” (QS Al Hujurat : 10)
Setelah berlalu generasi pertama umat Islam, ‘Ukhuwah Islamiyah’ atau persaudaraan Islam telah menjadi sekadar kata-kata penghias bibir kaum muslimin atau khayalan yang bersarang di benak mereka, namun kita perlu mengusahakan kembali kemunculannya serta berusaha untuk menerapkannya di kalangan kita dan menginginkan kembalinya ikatan umat yang saling bersaudara dengan jiwa “Ukhuwah Islamiyah”.
Setelah berlalu generasi pertama umat Islam, ‘Ukhuwah Islamiyah’ atau persaudaraan Islam telah menjadi sekadar kata-kata penghias bibir kaum muslimin atau khayalan yang bersarang di benak mereka, namun kita perlu mengusahakan kembali kemunculannya serta berusaha untuk menerapkannya di kalangan kita dan menginginkan kembalinya ikatan umat yang saling bersaudara dengan jiwa “Ukhuwah Islamiyah”.
Memang,
kalau kita teliti dengan mendalam, untuk menghidupkan persaudaraan
Islam di dalam masyarakat, kita seharusnya mewujudkannya terlebih dahulu
dalam kalangan kita sendiri.
“Ikhwah” bererti saudara sedarah atau sekandung. Setiap mu’min kita jadikan sebagai saudara sekandung kita melebihi dari sekadar teman atau sahabat karib.
“Ikhwah” bererti saudara sedarah atau sekandung. Setiap mu’min kita jadikan sebagai saudara sekandung kita melebihi dari sekadar teman atau sahabat karib.
Rukun ‘Ukhuwah’ adalah ‘ta’aruf’, ‘tafaahum’ dan ‘takaaful’.
Ta’aruf yang sempurna adalah dengan mengenali seluruh jati dirinya meliputi :
- Fizikalnya.
- Pola berfikirnya.
- Jiwanya.
Kita juga dituntut untuk memiliki adab yang benar dalam berinteraksi terhadap sesama anggota jamaah.
Beberapa perkara di bawah ini penting untuk diwujudkan dalam interaksi dengan sesama anggota agar suasana ‘ukhuwah’ benar-benar tercipta di dalam jamaah.
PERTAMA : Sentiasa ‘husnuz zhan’ (bersangka
baik) dan bahkan berusaha mencari-cari alasan untuk membelanya jika ada
orang lain yang menuduh saudaranya tanpa alasan yang benar.
KEDUA : Memperlihatkan ‘mahabbah’ atau rasa cinta pada mereka dan berusaha menahan emosi atau memaklumi kelalaian-kelalaian mereka.
“Janganlah
kamu meremehkan perbuatan ma’ruf sedikitpun, walaupun sekadar
menunjukkan wajah yang berseri ketika bertemu dengan saudaramu”. (HR
Muslim)
“Dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan.” (QS Ali Imran : 134)
Manusia adalah objek kepada berlakunya kesalahan dan kelalaian. Samada diri kita mahupun saudara kita tidak luput dari sifat ini. Adalah tidak adil jika kita memarahi saudara kita apalagi memutuskan hubungan dengannya ketika ia lalai.
“Dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan.” (QS Ali Imran : 134)
Manusia adalah objek kepada berlakunya kesalahan dan kelalaian. Samada diri kita mahupun saudara kita tidak luput dari sifat ini. Adalah tidak adil jika kita memarahi saudara kita apalagi memutuskan hubungan dengannya ketika ia lalai.
Justeru
yang paling baik adalah dengan menasihatinya. Setinggi-tinggi martabat
pergaulan adalah dengan tetap menjalin kasih sayang samada ketika lalai
mahupun ingat kerana itu adalah salah satu dari ciri-ciri kehidupan
masyarakat muslim.
“Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengannya adalah bersikap keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka.” (QS Al Fath : 29)
Bahkan kadangkala kecintaan itu kita ikrarkan.
“Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengannya adalah bersikap keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka.” (QS Al Fath : 29)
Bahkan kadangkala kecintaan itu kita ikrarkan.
Sabda Rasulullah saw :
“Jika seseorang mencintai saudaranya, maka beritahukanlah kepadanya bahwa ia mencintainya kerana Allah.” (HR Abu Dawud)
Sedangkan anjuran untuk menahan marah cukuplah nasihat Rasulullah saw ketika seseorang datang kepada beliau dan berkata :
“Nasihatilah
saya!, kemudian Nabi saw bersabda: “Jangan marah”, kemudian orang itu
meminta mengulangi nasihat lagi, jawab Nabi : “Jangan marah” (HR
Bukhari).
Marah
itu menghimpun berbagai kejahatan dan setiap kejahatan membawa dosa
sedangkan menahannya adalah menangkis dosa yang bererti memetik pahala
syurga.
Rasulullah saw bersabda :
“Siapa
yang menahan marah padahal ia mampu memuaskannya, maka kelak di hari
kiamat Allah akan memanggilnya di depan sekalian makhluk, kemudian
disuruhnya memilih bidadari sekehendaknya.” (HR Abu Daud dan At
Tirmizi)
KETIGA : Mendoakan mereka ketika kita berpisah atau sedang tidak bersama mereka.
Dalam
hadits disebutkan doa seorang muslim untuk saudaranya ketika berpisah
atau sedang tidak bersamanya adalah mustajab. Di sisi kepalanya ada
malaikat yang setiap kali ia berdoa untuk saudaranya meminta kebaikan
berkata malaikat : “Amin dan bagimu hal yang seperti itu pula.”
“Mintalah ampun untuk dosamu sendiri dan untuk kaum muslimin lelaki dan perempuan” (QS Muhammad : 19)
‘Ukhuwah Islamiyah’ yang telah dibina oleh Rasulullah saw setelah berhijrah ke Madinah adalah sesuatu yang nyata dan bukan hanya seruan di bibir semata-mata.
‘Ukhuwah Islamiyah’ yang telah dibina oleh Rasulullah saw setelah berhijrah ke Madinah adalah sesuatu yang nyata dan bukan hanya seruan di bibir semata-mata.
- Mereka saling mengutamakan keperluan saudaranya yang baru dibina itu.
- Mereka saling memberikan harta bahkan jiwanya untuk sebuah persaudaraan kerana Allah swt.
- Mereka juga menitipkan doa sesama mereka.
“Dan
orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Anshar), mereka
berdoa: “Ya Tuhan kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang
telah beriman lebih dahulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan
kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman” (QS Al
Hasyr : 10)
Abu Darda’ ra berkata bahwa Rasulullah saw bersabda :
Abu Darda’ ra berkata bahwa Rasulullah saw bersabda :
“Doa
seorang muslim untuk saudaranya di luar pengetahuan yang didoakan itu
doa yang mustajab, di atas kepala orang yang berdoa itu ada Malaikat
yang ditugaskan supaya tiap kali ia berdoa baik untuk saudaranya itu
supaya disambut: ’amin wa laka bi mitslin’ (semoga diterima dan untukmu sendiri seperti itu).” (HR Muslim)
KEEMPAT : Tolong-menolong sesama saudara seperjuangan sebagai realisasi ‘ukhuwah’.
"Tolonglah saudaramu yang berbuat zalim atau dizalimi." (Al Hadits)
yakni engkau menghalanginya dari berbuat kezaliman atau membebaskannya dari penganiayaan.
KELIMA : Mengakui dan menghargai bantuan mereka di waktu lapang dan sempit, serta merasakan dan menyedari bahwa kekuatannya, tidak dapat bergerak dengan sendirinya tanpa saham dan bantuan saudaranya yang lain seperti isu yang dialami dalam masaalah pekerjaan, penyimpangan atau terkena fitnah.
KEENAM : Tidak menyukai atau tidak rela jika saudaranya berada dalam bahaya dan bersegera berbuat untuk mencegah atau menolak dan menyelamatkan saudaranya tersebut dari bahaya.
KETUJUH : Memberikan ‘tadhiyah’ (pengorbanan) terhadap sesama saudara seperjuangan.
KELIMA : Mengakui dan menghargai bantuan mereka di waktu lapang dan sempit, serta merasakan dan menyedari bahwa kekuatannya, tidak dapat bergerak dengan sendirinya tanpa saham dan bantuan saudaranya yang lain seperti isu yang dialami dalam masaalah pekerjaan, penyimpangan atau terkena fitnah.
KEENAM : Tidak menyukai atau tidak rela jika saudaranya berada dalam bahaya dan bersegera berbuat untuk mencegah atau menolak dan menyelamatkan saudaranya tersebut dari bahaya.
KETUJUH : Memberikan ‘tadhiyah’ (pengorbanan) terhadap sesama saudara seperjuangan.
Imam Hasan Al Basri berkata :
"Tidak ada yang kekal dalam kehidupan ini, kecuali tiga perkara :
- Saudaramu yang kau dapati berkelakuan baik.
- Apabila engkau menyimpang dari jalan kebenaran ia meluruskanmu dan mencegahmu dari keburukan. Tidak ada seorang pun selainnya yang mengawalmu.
- Solat berjamaah menghindarkanmu dari melupakannya dan meraih ganjarannya."
Berkata Harits Al Muhasibi :
“Ketahuilah
orang yang menasihatimu sungguh dia mencintaimu dan barangsiapa yang
memuji kamu maka dia menipumu / mengujimu dan siapa yang tidak menerima
nasihatmu bukanlah saudaramu.”
KELAPAN : Mempermudahkan urusan-urusan yang sukar.
Salah satu dari ciri seorang muslim adalah suka mempermudahkan segala urusan yang dialami oleh saudaranya.
Salah satu dari ciri seorang muslim adalah suka mempermudahkan segala urusan yang dialami oleh saudaranya.
“Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesulitan.” (QS Al Baqarah : 185)
“Ajarilah
olehmu dan mudahkanlah olehmu dan jangan kamu mempersukarkan, dan jika
salah seorang di antara kamu ada yang marah, maka hendaklah kamu diam.”
(HR Bukhari)
Dari Ummul Mu’minin ra:
“Jika
menghadapi dua perkara, Rasulullah akan memilih yang termudah, jika
kiranya tidak mengandungi dosa. Maka jika urusan itu mengandungi dosa,
seluruh manusia harus menjauhinya. Dan apa yang menjadi pendirian
Rasulullah saw dalam menghadapi sesuatu, ialah tidak membalas dendam
kepada siapapun jika yang disakiti itu hanya dirinya sendiri, kecuali
jika larangan Allah telah dilanggar, maka beliau akan marah, dan
membalasnya semata-mata hanya kerana Allah.” (HR Muttafaq ‘alaih)
Abu Qatadah ra berkata :
Aku mendengar Rasulullah saw bersabda :
“Barangsiapa
yang memudahkan kesulitan muslim lainnya, untuk mendapatkan keselamatan
dari Allah dari kesulitan-kesulitan hari kiamat, maka mudahkanlah
kesulitan (orang lain) atau melepaskan bebannya.” (HR Muslim)
E. INTERAKSI DENGAN PENDUKUNG DAKWAH (MUA’YYIDIN)
E. INTERAKSI DENGAN PENDUKUNG DAKWAH (MUA’YYIDIN)
Seorang anggota jamaah adalah seorang ‘murabbi’ bagi para ‘mutarabbinya’. Ia menjadi pintu gerbang yang akan menghantarkan ‘mutarabbinya’ ke dalam jamaah.
Untuk
mampu menjadi daya tarikan dalam merekrut dan menghantarkan
pendukungnya ke dalam jamaah, ia dituntut agar dapat berinteraksi dengan
baik dan tepat dengan ‘mutarabbinya’ di antaranya ialah :
PERTAMA : Menghargai dan menempatkan diri ‘mutarabbi’ secara seimbang atau
seadilnya.
PERTAMA : Menghargai dan menempatkan diri ‘mutarabbi’ secara seimbang atau
seadilnya.
Mereka
bukan segala-galanya atau yang paling hebat dan penting sehingga
seolah-olah tidak akan ada yang boleh menggantikan mereka. Tetapi tidak
pula meremehkannya, merendahkannya atau menempatkannya secara tidak adil
di tempat yang tidak bernilai atau rendah dan tidak sesuai dengan
mereka sehingga terkesan tidak menghargai potensi dan bakat mereka.
KEDUA : Mendahulukan perkara yang paling penting di atas semua perkara yang penting atau menggunakan skala keutamaan dan yang pertama mesti dilakukan adalah menumbuhkan akidah di hatinya.
KETIGA : Berhemah dalam menasihati ‘mutarabbi’ sehingga mampu masuk dan meresap ke dalam hatinya.
KEEMPAT : Meninggalkan cara-cara yang keras atau kasar walaupun dengan hujah yang benar.
KELIMA : Menghindarkan diri dari jawaban secara langsung atau terus kepada fakta atau sanggahan yang boleh mematahkan.
KEENAM : Menghindarkan diri dari penghancuran potensi dalam merawat atau mengatasi permasalahan ringan atau dengan jalan memberi bebanan berat yang tidak seimbang serta tidak mendidik.
KETUJUH : Hati-hati terhadap pemborosan tenaga. Hendaklah kita memperhatikan tingkat kecerdasan dan ilmu ‘mutarabbi’ sehingga tidak perlu berpanjang-panjangan dalam membahas perkara yang sudah jelas.
KELAPAN : Setiap perkataan memiliki tempatnya masing-masing dan setiap tempat memiliki jenis perkataan yang sesuai.
KEDUA : Mendahulukan perkara yang paling penting di atas semua perkara yang penting atau menggunakan skala keutamaan dan yang pertama mesti dilakukan adalah menumbuhkan akidah di hatinya.
KETIGA : Berhemah dalam menasihati ‘mutarabbi’ sehingga mampu masuk dan meresap ke dalam hatinya.
KEEMPAT : Meninggalkan cara-cara yang keras atau kasar walaupun dengan hujah yang benar.
KELIMA : Menghindarkan diri dari jawaban secara langsung atau terus kepada fakta atau sanggahan yang boleh mematahkan.
KEENAM : Menghindarkan diri dari penghancuran potensi dalam merawat atau mengatasi permasalahan ringan atau dengan jalan memberi bebanan berat yang tidak seimbang serta tidak mendidik.
KETUJUH : Hati-hati terhadap pemborosan tenaga. Hendaklah kita memperhatikan tingkat kecerdasan dan ilmu ‘mutarabbi’ sehingga tidak perlu berpanjang-panjangan dalam membahas perkara yang sudah jelas.
KELAPAN : Setiap perkataan memiliki tempatnya masing-masing dan setiap tempat memiliki jenis perkataan yang sesuai.
Rasulullah saw bersabda :
“Berbicaralah pada manusia sesuai dengan kemampuan akal mereka."
KESEMBILAN : Mempelajari keadaan mereka dan mengenali permasalahan–permasalahan mereka.
KESEMBILAN : Mempelajari keadaan mereka dan mengenali permasalahan–permasalahan mereka.
Contohnya, sebagai seorang murabbi, ia tidak terus mencerca apabila ‘mad'u’ terlambat
datang kerana boleh jadi ada uzur syar'ie yang tidak dapat diatasinya.
Kemudian tidak mencari-cari kesalahan dalam pekerjaannya dan tidak
membebankan dirinya dengan bebanan yang tidak sanggup ditanggungnya
kerana ada pepatah mengatakan bahwa :
“Bandar tidak dibangunkan dalam waktu satu hari.”
KESEPULUH : Jadilah contoh tauladan baginya dalam segala situasi.
KESEBELAS : Berterusan mendakwahkannya hingga nampak hasilnya.
F. INTERAKSI DENGAN PENDIDIK (MURABBI)
KESEPULUH : Jadilah contoh tauladan baginya dalam segala situasi.
KESEBELAS : Berterusan mendakwahkannya hingga nampak hasilnya.
F. INTERAKSI DENGAN PENDIDIK (MURABBI)
Seorang
anggota kebiasaannya masuk ke dalam jamaah kerana jasa murabbinya.
Perkara ini tidak akan pernah hilang dari catatan malaikat ‘Raqib’ sehingga sayugialah, catatan ini tidak terhapus dari fikiran ‘mutarabbi’ tersebut.
PERTAMA : Menghormati mereka kerana walaubagaimanapun, Allah telah menjadikan
mereka sebagai sebab kepada bergabungnya kita menjadi anggota jamaah tersebut.
PERTAMA : Menghormati mereka kerana walaubagaimanapun, Allah telah menjadikan
mereka sebagai sebab kepada bergabungnya kita menjadi anggota jamaah tersebut.
Dengan
kata lain merekalah yang telah menghantarkan kita masuk ke dalam jamaah
ini walaupun kini kita telah menyamai atau bahkan mungkin melebihi atau
melampaui mereka dalam perkara kewajiban dalam jamaah, misalnya.
KEDUA : Sesungguhnya mereka tetap guru kita dan bukan mantan guru atau sekadar orang yang pernah menjadi guru kita.
KETIGA : Terus mengingati kebaikan-kebaikan mereka dan melupakan kelemahan-kelemahan mereka jika memang ada.
Akhirnya, jika kesemua interaksi dengan keseluruhan elemen-elemen jamaah itu terjalin dengan baik, insyaAllah akan terpeliharalah kekukuhan iltizam kita dengan jamaah itu sendiri.
KEDUA : Sesungguhnya mereka tetap guru kita dan bukan mantan guru atau sekadar orang yang pernah menjadi guru kita.
KETIGA : Terus mengingati kebaikan-kebaikan mereka dan melupakan kelemahan-kelemahan mereka jika memang ada.
Akhirnya, jika kesemua interaksi dengan keseluruhan elemen-elemen jamaah itu terjalin dengan baik, insyaAllah akan terpeliharalah kekukuhan iltizam kita dengan jamaah itu sendiri.
Ya
Allah, bersihkanlah hati kami dan luruskanlah tujuan kami serta
kurniakanlah kepada kami kebijaksanaan sehingga kami mampu berinteraksi
dengan setiap elemen di dalam jamaah ini dengan sempurna dan seadilnya
tanpa kami mengurangi hak-hak yang sepatutnya dimiliki oleh mereka yang
berhak sehingga setiap anggota mendapat manfaat yang besar dari jamaah
ini yang akan menyebarkan dakwah ke seluruh pelusuk bumi dan mendokong
DeenMu di muka bumi ini. Bantulah kami dalam usaha kami untuk
merealisasikan semula makna “Ukhuwah Islamiyah” di kalangan kami dan dalam jamaah kami sehingga moto ‘Ukhuwah Teras Kegemilangan” benar-benar hidup dan mengeluarkan haruman yang wangi di dalam taman-taman ikatan hati yang segar dan mekar kelopaknya.
Ameen Ya Rabaal Alameen
WASSumber: http://tinta-perjalananku.blogspot.com/2011/12/panduan-interaksi-dengan-jamaah.html