Friday, March 18, 2011

Al-Shater: Program Parti Kebebasan dan Keadilan akan diumumkan dalam beberapa minggu




Rabu 9 Mac 2011

Timbalan Mursyidul Am yang baru dibebaskan dari penjara, Jurutera Khairat Al-Shater telah mengesahkan bahwa Parti  Kebebasan dan Keadilan akan menjadi sayap politik IM dan berazam untuk berkhidmat kepada rakyat Mesir.

Ketika temubual di rancangan “ Mubasher” Aljazeera Live TV baru-baru ini, Al-Shater menyebutkan bahwa undang-undang dan peraturan parti itu kini sedang dibincangkan.

Al-Shater jua menerangkan bahwa program parti, lembaga pengasas dan peraturan mengenai hubungannya dengan IM akan dijelaskan sedikit masa lagi. Tambahnya lagi, keahlian parti akan terbuka kepada semua rakyat Mesir yang menerima program Parti.

Dia juga menyatakan terdapat tokoh Qibti yang mahu turut bersama di dalam parti ini beserta beberapa orang tokoh lain yang sedang menunggu pengisytiharan penubuhan parti.

“Tekanan dan ancaman serta usaha menakut-nakutkan orang terhadap IM oleh bekas Presiden Mubarak telah menjadikan sukar bagi IM memainkan peranan utama di dalam politik Mesir”, ujarnya.

Dia  menyatakan prinsip yang dipegang oleh IM dalam mana-mana pilihanraya ialah penyertaan, bukan bagi mendominasi. Ini terserlah semasa penyertaan IM  ketika demonstrasi di Medan Tahrir.

Al-Shater menekankan bahawa IM bermatlamat untuk mengislahkan sistem sosial, kebudayaan, politik dan ekonomi secara menyeluruh.


Artikel asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=28183
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template