Friday, March 25, 2011

IM Tuduh Mubarak dan rejim terlibat dalam pembunuhan dan siksaan

22 Mac 2011


Peguam pembela utama Ikhwan Muslimin Abdel Monem Abdel Maqsoud, mengumumkan Ikhwan Muslimin sedang menyediakankan fail mengandungi senarai pencabulan-pencabulan yang dilakukan oleh beberapa pemimpin keselamatan negeri terhadap ahli-ahli Ikhwan Muslimin semasa era pemerintahan Mubarak.


Aduan akan dikemukakan kepada Pendakwa Raya terhadap bekas Presiden Hosni Mubarak, sebagai Ketua Majlis Tertinggi Polis, menuduh beliau bertanggungjawab membunuh dua ahli Ikhwan Muslimin; Mossad Qutb, yang mati di Pusat Keselamatan Negeri pada 2003 dan Ayman Al-Zoheiry yang telah mati di dalam kereta pemulangan di Kaherah


Aduan-aduan tersebut juga termasuk tuduhan terhadap bekas Menteri Dalam Negeri Habib Al-Adly dan bekas ketua Siasatan Keselamatan Negeri, Hassan Abdel Rahman dan satu permohonan untuk penyiasatan semula kematian kedua-dua ahli Ikhwan Muslimin tersebut.


Tambah Abdel Maqsoud:” Tuduhan termasuk membunuh dan menyeksa beberapa ahli Ikhwan Muslimin”, sambil menunjukkan mereka sedang mengumpul ratusan aduan penyeksaan dari Ikhwan Muslimin pelbagai daerah untuk dimasukkan ke dalam fail yang akan dikemukakan kepada Pendakwa Raya.


Ikhwan Muslimin juga akan memfailkan kes bagi mendapat pampasan untuk ahli Ikhwan Muslimin selepas menetapkan kerugian kewangan terhadap beberapa ahli dan pemimpin Ikhwan Muslimin akibat tindakan kejam oleh pihak keselamatan negeri terhadap mereka.


Sementara itu Rashad Bayoumi Timbalan Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, menyatakan pihak Ikhwan Muslimin akan memfailkan satu kes terhadap pemimpin-pemimpin keselamatan dalam negeri termasuk Mejar Jeneral Fouad Allam, yang menyelia seksaan kepada Bayoumi di penjara Abu Zaabal.

Abdel Maqsoud juga menekankan Ikhwan Muslimin akan membuka semula penyiasatan terhadap pembunuhan Kamal El-Sananeiry, pemimpin Ikhwan Muslimin yang ditahan sewaktu kempen penahanan beramai-ramai tahun 1981.


http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=28267

 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template