Tuesday, August 23, 2011

IM dan FJP dekati Rakyat Mesir Ketika Ramadhan



Jumaat, 12 Ogos,2011 16:04

Bulan Ramadhan yang mulia ini telah menyaksikan pelbagai aktiviti-aktiviti komuniti selain jamuan jamuan berbuka puasa dijalankan oleh kedua-dua IM dan Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP).

Antara aktiviti-aktiviti tersebut termasuklan seminar, persembahan, perbincangan, dan pertandingan sukan. Program-program ini dibuka kepada orang ramai untuk menjalinkan hubungan dengan masyarakat dari pelbagai latarbelakang.

Ribuan majlis telah diadakan di seluruh Mesir untuk meraikan pelajar-pelajar cemerlang, di mana mereka diberi hadiah di atas kecemerlangan mereka.

Upacara lain termasuklah aktiviti-aktiviti amal. Ini termasuklah pembukaan kedai-kedai amal yang menjual bahan makanan pada harga yang lebih rendah untuk mengurangkan beban kos sara hidup yang tinggi.

Konvoi pasukan perubatan manusia dan haiwan turut dijalankan untuk menolong mereka yang memerlukan. Setakat ini, lebih dari 22 pembedahan telah dilakukan, 17 pembedahan sedang dijadualkan, dan lebih dari 1300 pesakit telah dirawat.

Perlawanan bolasepak persahabatan dan pertandingan sukan turut diadakan.

Di Iskandariah, FJP telah menganjurkan kejohanan tersebut dengan kerjasama pemain-pemain bolasepak terkemuka termasuklah Mohamed Abu Treka, Captain Hady Khashaba, Hazem Emam, dan Kapten Nasr Club Nader elSayed.

48 pasukan atas 18 tahun dan 16 pasukan bawah 18 tahun akan berentap di dalam pertandingan tersebut yang dijadualkan bermula pada 10 Ogos. Setiausaha Pemuda parti, Mohamed Barquky memberitahu Ikhwanweb bahawa perlawanan-perlawanan akan bermula dari pukul 10 malam hingga 1 pagi. Selain itu, pertandingan seumpamanya akan turut diadakan di wilayah Qalubeya dan Beheira.

Aktiviti lain termasuklah pertandingan penyampaian sajak dan cerita pendek berkaitan revolusi Mesir yang telah berjaya menerapkan erti kebebasan, keadilan, patriotism, dan kerjasama.

Semua pertandingan-pertandingan yang dijalankan adalah bertujuan untuk mencari bakat-bakat baru dari semua bidang dan seterusnya menggunakan bakat-bakat mereka di jalan kebenaran.

Dalam bidang pembuatan filem, Jawatankuasa Media FJP telah menayangkan sedutan filem Selamat Datang Ramadhan dan beberapa filem-filem revolusi lain.

http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=28928
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template