Friday, August 12, 2011

IM Pilih 3 Ahli Baru ke dalam Maktab Irshad di bawah Sorotan Media


Ahad 7 Ogos 2011

Ikhwan Muslimin telah mengadakan pemilihan dalaman terbuka buat julung kalinya selepas penyisihan Mubarak dari tampuk pemerintahan. Ini menggambarkan keinginan IM kepada ketelusan dan demokrasi di mana 3 ahli baru telah dipilih ke dalam Maktab Irshad menggantikan Dr Mohamed Morsy, Dr. Essam el Erian, dan Dr. Saad Katatny yang telah menyertai barisan pimpinan Parti Kebebasan dan Keadilan yang baru ditubuhkan. Pilihanraya diadakan ketika majlis berbuka puasa tahunan yang dianjurkan IM setiap Ramadhan.
Mursyidul Am Dr. Mohamed Badie menegaskan di dalam ucapannya di majlis tersebut bahawa pilihanraya terbuka yang mendapat liputan media ini menjadi simbol kebebasan yang dinikmati Mesir ketika ini, setelah Revolusi 25 Januari.

Dalam pemilihan pada hari sebelumnya (Sabtu), tiga ahli baru iaitu Abd El-Azim Abou Seif, Mohamed Ahmed Ibrahim, dan Dr. Hossam Abu Bakr telah terpilih ke dalam Maktab Irshad IM.

Detik bersejarah ini nyata menunjukkan perubahan dari keadaan di masa lalu, di mana IM diharamkan dari politik dan ahli-ahlinya terus-menerus menjadi sasaran tindakan pihak keselamatan.

Acara tersebut telah mendapat liputan meluas dari pihak media. Kehadiran Associated Press, CNN, AlHurra, AlArabiya Aljazeera, dan beberapa media lagi telah menjadi saksi lebih 100 ahli membuang undi ke dalam kotak undi lutsinar.

http://ikhwanweb.com/article.php?id=28910
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template