Saturday, May 28, 2011

IM akan terus Melindungi dan Membentengi Revolusi Mesir

Ringkasan berita-berita Ikhwanweb.

Khamis 26 Mei 2011

IM telah menganjurkan Majlis-majlis Seminar Hari Selasa di wilayah-wilayah di seluruh negara bagi mengingatkan rakyat Mesir supaya memelihara dan melindungi revolusi yang telah menumbangkan rejim Hosni Mubarak daripada kumpulan yang cuba menyelewengkannya untuk kepentingan mereka sendiri. IM mengecam usaha-usaha yang dibuat oleh kroni bekas rejim yang cuba merosakkan kejayaan revolusi sebagai kumpulan opportunis yang ingin merampas kejayaan revolusi.

Pemimpin-pemimpin IM yang berucap memuji Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata yang telah berjanji untuk membuka jalan bagi sebuah sistem dekorasi terbuka. Walaubagaimanapun, mereka menyedari kekecewaan pelbagai kumpulan politik yang mengkritik kelambatan proses reformasi dan penyiasatan pencabulan hak serta tuntutan bagi perbicaraan segera bekas presiden dan pembantu-pembantunya yang bertanggung-jawab terhadap pelbagai kesalahan selama tiga dekad. Mereka juga menuntut pengembalian semula wang negara yang telah dilarikan.

Pemimpin IM di Ismalia menyuarakan tentangan terhadap menentang seruan sebahagian pihak yang mahukan pengampunan untuk bekas Presiden. Beliau menegaskan adalah tidak wajar untuk memberi pengampunan kepada seorang yang bertanggung-jawab mengarahkan pembunuhan beratus-ratus orang penunjuk perasaan secara aman, mencuri aset negara dan menggalakkan rasuah. Beliau menambah, adalah sangat penting keadilan ditegakkan dan pihak yang bertanggungjawab di bawa ke muka pengadilan.

Bekas Ahli Parimen IM Dr. Gamal Heshmat juga menentang usaha-usaha saki-baki rejim bagi menimbulkan huru-hara. Beliau menegaskan perpaduan nasional perlu diberikan keutamaan oleh semua rakyat mesir tanpa mengira perbezaan agama atau latarbelakang ideologi.

Semua pemimpin IM menekankan kepentingan kesatuan dan tidak jatuh kepada helah beberapa bekas pendukung rejim lama, serta berusaha memastikan usaha anti-revolusi yang bertujuan untuk menimbulkan huru-hara dapat dielakkan.

Penekanan kepada usaha melindungi revolusi dari disia-siakan ini juga menjadi tema ucapan Mursyidul Am IM Dr. Mohamed Badie’ di dalam majlis rapat umum sempena perasmian Pejabat IM di wilayah Qalyoubeya semalam.

Tegas beliau, “ Hak mereka yang menumpahkan darah semasa revolusi adalah tanggung-jawab kita dan kita tidak boleh membenarkan sesiapa pun mencuri atau menyelewengkan revolusi ini.”

Menurut Dr Badie’, revolusi Mesir adalah kurniaan dan perancangan Allah. Suatu fakta yang menarik disebutkan oleh beliau iaitu malam pemecatan Mubarak bertepatan dengan ulangtahun pembunuhan pengasas IM, Imam Hasan AlBanna. “ Allah memilih malam syahidnya AlBanna untuk memberi kemenangan kepada revolusi”, ujar beliau.

Beliau menyeru agar pembinaan semula Mesir dibuat dengan kerjasama semua kumpulan politik termasuk kumpulan Kristian.

Sementara itu, Timbalan Mursyidul Am IM, Eng. Khairat el Shater juga menyeru rakyat memelihara revolusi. Beliau menerangkan bahawa IM dan ahli-ahlinya akan meneruskan seruan untuk pemerintah sementara memenuhi tuntutan revolusi tetapi tidak akan terlibat dengan konfrontasi tidak berfaedah terutama dengan angkatan tenteara Mesir. Beliau menegaskan pemilihan rakyat semasa pungutan suara mesti dihormati sebagai satu prinsip negara demokrasi dan IM akan terus menggesa demokrasi di Mesir melalui masyarakat madani berasaskan Islam.

http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=28637
http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=28635
http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=28643


.
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template